Sociální distance k lidem s postižením u učitelů základních škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13450%2F19%3A43894692" target="_blank" >RIV/44555601:13450/19:43894692 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.szspektrum.eu/wp-content/uploads/2019/08/Vostr%C3%BD_1.pdf" target="_blank" >https://www.szspektrum.eu/wp-content/uploads/2019/08/Vostr%C3%BD_1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sociální distance k lidem s postižením u učitelů základních škol
Popis výsledku v původním jazyce
Cíl: Cílem výzkumného šetření je zjistit, jakou mají úroveň sociální distance učitelé základních škol vůči lidem s postižením. Za základní kategorie lidí s postižením byly brány osoby s tělesným postižením, smyslovým postižením a mentálním postižením. Z doposud realizovaných výzkumů se poukazuje na jasný vztah mezi typem postižení a mírou sociální distance. Naším cílem však bylo ověřit tuto premisu i u učitelů základních škol, neboť právě ti mají velký potenciál přenosu svých postojů a hodnot ke svým žákům. Právě sociální distance může pak být prediktorem pozitivních změn i u jejích žáků. Soubor a metodika: Výzkumu se účastnilo 447 učitelů ze základní škol v České republice, bez ohledu na aprobaci. Za výzkumný nástroj byla využita aplikovaná Bogardusova škála sociální distance, která byla využita již Pančochou (2013) či Zilcherem (2019). Výsledná data byla následně analyzována programem Statgraphics Centurion. Výsledky byly porovnávány v kontextu dalších výzkumů, zdali sociální distance vůči lidem s postižením je obdobná, jako je tomu u majoritní populace, případně jestli mají učitele rozvrstvení své sociální distance rozdílné. Výsledky: Původním předpokladem bylo, že učitelé základních škol budou mít výsledky rozdílné od majoritní populace. Rozložení postojů, v tomto případě sociální distance, je však rámcově totožné. Existují statisticky významné rozdíly mezi sociální distancí vůči osobám s jednotlivým typem postižení. Nejvyšší míru sociální distance vykazují učitelé vůči osobám s mentálním postižením. Závěr: Výsledky výzkumného šetření ukazují, že učitelé na základních školách vykazují statisticky nejvíce významnou sociální distanci vůči osobám s mentálním postižením, a naopak nejmenší k osobám s tělesným postižením. Výsledky vysvětlujeme primárně prevalencí osob s tělesným postižením v populaci, avšak také obecně největší náročností sociální integrace této součásti našeho obyvatelstva.
Název v anglickém jazyce
Social distance to people with disabilities by the primary and secondary school teachers
Popis výsledku anglicky
The aim of the research is to find out the level of social distance of primary school teachers towards people with disabilities. People with physical disabilities, sensory disabilities and mental disabilities were considered the basic categories of people with disabilities. The research carried out so far shows a clear relationship between the type of disability and the degree of social distance. Our goal, however, was to verify this premise for primary school teachers as they have a great potential to transfer their attitudes and values to their pupils. Social distance can then be a predictor of positive changes in its pupils. Material and methodology: 447 teachers from elementary schools in the Czech Republic participated in the research, regardless of their qualifications. The Bogardus scale of social distance, which was already used by Pančocha (2013) or Zilcher (2019), was used as a research tool. The resulting data was subsequently analyzed by the Statgraphics Centurion program. The results were compared in the context of further research, whether the social distance to people with disabilities is similar to that of the majority population, or if the teachers have stratified their social distance. Results: The initial assumption was that primary school teachers will have results different from the majority population. However, the distribution of attitudes, in this case social distance, is broadly identical. There are statistically significant differences between social distance to individuals with disabilities. The highest level of social distance is recorded for people with intellectual disabilities. We explain the results primarily by the prevalence of people with disabilities in the population, but also generally by the most demanding social integration of this part of our population.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociálno-zdravotnické spektrum
ISSN
1339-1577
e-ISSN
—
Svazek periodika
2019
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
1-11
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—