Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Sociální distance k lidem s postižením u učitelů základních škol

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13450%2F19%3A43894692" target="_blank" >RIV/44555601:13450/19:43894692 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.szspektrum.eu/wp-content/uploads/2019/08/Vostr%C3%BD_1.pdf" target="_blank" >https://www.szspektrum.eu/wp-content/uploads/2019/08/Vostr%C3%BD_1.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Sociální distance k lidem s postižením u učitelů základních škol

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cíl: Cílem výzkumného šetření je zjistit, jakou mají úroveň sociální distance učitelé základních škol vůči lidem s postižením. Za základní kategorie lidí s postižením byly brány osoby s tělesným postižením, smyslovým postižením a mentálním postižením. Z doposud realizovaných výzkumů se poukazuje na jasný vztah mezi typem postižení a mírou sociální distance. Naším cílem však bylo ověřit tuto premisu i u učitelů základních škol, neboť právě ti mají velký potenciál přenosu svých postojů a hodnot ke svým žákům. Právě sociální distance může pak být prediktorem pozitivních změn i u jejích žáků. Soubor a metodika: Výzkumu se účastnilo 447 učitelů ze základní škol v České republice, bez ohledu na aprobaci. Za výzkumný nástroj byla využita aplikovaná Bogardusova škála sociální distance, která byla využita již Pančochou (2013) či Zilcherem (2019). Výsledná data byla následně analyzována programem Statgraphics Centurion. Výsledky byly porovnávány v kontextu dalších výzkumů, zdali sociální distance vůči lidem s postižením je obdobná, jako je tomu u majoritní populace, případně jestli mají učitele rozvrstvení své sociální distance rozdílné. Výsledky: Původním předpokladem bylo, že učitelé základních škol budou mít výsledky rozdílné od majoritní populace. Rozložení postojů, v tomto případě sociální distance, je však rámcově totožné. Existují statisticky významné rozdíly mezi sociální distancí vůči osobám s jednotlivým typem postižení. Nejvyšší míru sociální distance vykazují učitelé vůči osobám s mentálním postižením. Závěr: Výsledky výzkumného šetření ukazují, že učitelé na základních školách vykazují statisticky nejvíce významnou sociální distanci vůči osobám s mentálním postižením, a naopak nejmenší k osobám s tělesným postižením. Výsledky vysvětlujeme primárně prevalencí osob s tělesným postižením v populaci, avšak také obecně největší náročností sociální integrace této součásti našeho obyvatelstva.

  • Název v anglickém jazyce

    Social distance to people with disabilities by the primary and secondary school teachers

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the research is to find out the level of social distance of primary school teachers towards people with disabilities. People with physical disabilities, sensory disabilities and mental disabilities were considered the basic categories of people with disabilities. The research carried out so far shows a clear relationship between the type of disability and the degree of social distance. Our goal, however, was to verify this premise for primary school teachers as they have a great potential to transfer their attitudes and values to their pupils. Social distance can then be a predictor of positive changes in its pupils. Material and methodology: 447 teachers from elementary schools in the Czech Republic participated in the research, regardless of their qualifications. The Bogardus scale of social distance, which was already used by Pančocha (2013) or Zilcher (2019), was used as a research tool. The resulting data was subsequently analyzed by the Statgraphics Centurion program. The results were compared in the context of further research, whether the social distance to people with disabilities is similar to that of the majority population, or if the teachers have stratified their social distance. Results: The initial assumption was that primary school teachers will have results different from the majority population. However, the distribution of attitudes, in this case social distance, is broadly identical. There are statistically significant differences between social distance to individuals with disabilities. The highest level of social distance is recorded for people with intellectual disabilities. We explain the results primarily by the prevalence of people with disabilities in the population, but also generally by the most demanding social integration of this part of our population.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociálno-zdravotnické spektrum

  • ISSN

    1339-1577

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2019

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    1-11

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus