Psychologická vzdálenost jako nástroj zjišťování postojů u žáků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73581998" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73581998 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.contexo.cz/files/other/filemanager/Files/PHD%20VII/sbornik2017.pdf" target="_blank" >http://www.contexo.cz/files/other/filemanager/Files/PHD%20VII/sbornik2017.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Psychologická vzdálenost jako nástroj zjišťování postojů u žáků
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek prezentuje průběžné výsledky z výzkumu zaměřeného na využití psychologické vzdálenosti jako nástroje pro zjišťování postojů u žáků základních škol. Psychologická vzdálenost je konstrukt z oblasti sociální psychologie,který je ústředním pojmem teorie úrovně interpretace. Psychologicky blízké pojmy, objekty a vztahy jsou oproti psychologicky vzdáleným reprezentovány odlišně. Na základě metody projekce psychologické vzdálenosti do grafického materiálu, implikujícího blízkost a vzdálenost prostřednictvím lineární perspektivy, mapujeme postoje k pojmům související se školní docházkou u žáků druhých stupňů základních škol. Výzkum využívá kombinovanou kvalitativní a kvantitativní metodologii. Výsledky od respondentů ze základních škol v Moravskoslezském kraji napovídají existenci vztahu mezi psychologickou vzdáleností a kvalitami dimenzí postojů (kognitivní, emocionální a behaviorální). V budoucnosti by mohl nástroj sloužit jako metoda pro rychlé mapování postojů žáků.
Název v anglickém jazyce
Psychological distance as a method of measuring attitudes
Popis výsledku anglicky
In this paper we present interim results from the research focused on use of psychological distance as a tool for identifying attitudes among primary school pupils. Psychological distance is a construct in the field of social psychology, which is the central concept of the construal level theory. Psychologically close concepts, objects and relationships are mentally represented differently than distant mental representations. Through measuring psychological distance using graphic material implicating proximity and distance we explore attitudes related to schooling. The respondents are pupils of second grade elementary schools. The research uses a combination of qualitative and quantitative methodology. Results from primary schoolsin the Moravian-Silesian region suggest the existence of a relationship between psychological distance and various dimensions of attitudes. In the future, our tool could serve as a method for mapping the pupils attitudes.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Psychologie v době internetu
ISBN
978-80-244-5174-9
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
186-193
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
30. 1. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—