Podstatné úkoly výtvarné výchovy.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13530%2F22%3A43897392" target="_blank" >RIV/44555601:13530/22:43897392 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://old.fpe.zcu.cz/kvk/Publikace/" target="_blank" >https://old.fpe.zcu.cz/kvk/Publikace/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Podstatné úkoly výtvarné výchovy.
Popis výsledku v původním jazyce
Text článku vybírá několik hlavních, podle mínění autora podstatných témat z koncepce tří postupně vydaných publikací, které rozvíjí vztah praktických výtvarných úkolů a strategií ve vztahu k současnému umění a k teoretickému zázemí oboru. Témata teoreticky kotví v Goodmanovských termínech denotace, exemplifikace a exprese, vyvažuje je artefiletickými komponentami zážitku. Vysvětluje účinný pohyb na ose já ? oni, jak pro roli tvůrce, který chce, aby jeho dílo bylo hermeneuticky přístupné, tak pro roli konceptora tvůrčího procesu (učitele, galerijního edukátora). Seznamuje s modelem Fauconnierovy a Turnerovy teorie konceptové integrace a upírá pozornost ke způsobu medializace díla. Zařazuje úvahy o symetričnosti a nesymetričnosti referencí, aby přiblížil transfery mezi jednotlivými symbolickými systémy a médii. Text ve stručnosti seznamuje s obsahy publikací Kotext, Exprese, vztahy a procesy, Metafora a médium a v poslední části vybraná témata teoreticky zakotvuje a zdůvodňuje jejich edukativní účinnost a význam pro expresivní disciplínu.
Název v anglickém jazyce
Important tasks of art education
Popis výsledku anglicky
The text of the article selects several main, according to the author of the essential topics from the concept of three gradually published publications, which develops the relationship of practical art tasks and strategies in relation to contemporary art and the theoretical background of the field. Topics are theoretically anchored in Goodman's terms of denotation, exemplification, and expression, balanced by artefiletic components of experience. He explains the effective movement on the axis I - they, how the creator of the work who wants his work to be hermeneutically accessible, as well as the role of the concept of the creative process (teacher, gallery educator). It introduces the model of Fauconnier and Turner's theory of concept integration and focuses on the way media is publicized. It incorporates considerations of symmetry and asymmetry of references to bring transfers between individual symbolic systems and media closer. The text briefly introduces the contents of the publications Kotext, Expression, Relations and Processes, Metaphor and Media, and in the last part of the selected topics theoretically anchors and justifies their educational effectiveness and importance for expressive discipline.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu.
ISBN
978-80-261-1099-6
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
42-57
Počet stran knihy
296
Název nakladatele
Západočeská univerzita v Plzni
Místo vydání
Plzeň
Kód UT WoS kapitoly
—