Koncepce, média a přirozený svět.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F19%3A43895105" target="_blank" >RIV/44555601:13430/19:43895105 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Koncepce, média a přirozený svět.
Popis výsledku v původním jazyce
Text článku se zabývá účinností termínu vizuální gramotnost, zkoumá tvorbu vlivného autora Eberharda Havekosta (Rudolfinum, 2017) a potenciál jeho úvah o médiích pro výtvarnou výchovu. Havekost ve své tvorbě používá digitální jazyk, předlohou pro jeho malby jsou tištěné reklamy nebo vlastní fotografie. Otevírají se tak oborově podstatné otázky, jaká je koncepce díla, co je motiv, co název a jak se mediálnost inspirace promítá do významu a exprese díla. Takto koncipovaná tvorba pomáhá řešit, co je realita, jak je tvořena médii a jak se nám funkčně při výuce oboru daří oddělovat fikční svět umění od nějak se nám dávajícího přirozeného světa. Koncepce umění přirozený svět různě vysvětlují a tím i tvoří (Goodmanovo "worldmaking"), ale nejsou jím. Proto umění nelze porozumět a určit kvalitu díla pouze smyslovou zkušeností. Umění nelze porozumět bez sémantizace ("tvorby významu"), která sice operuje se smyslovou zkušeností, ale značně ji přesahuje svou závislostí na kontextu, který musí interpret znát, aby vůbec mohl k sémantizaci dospět, což jsou pro výuku oboru podstatné úkoly. Text upozorňuje na významnou roli kontextu a redukce při tvorbě obsahu díla. Uvažuje o koncepci, způsobu média, referencích denotace, exemplifikace a exprese vzhledem k možnostem výuky oboru, kde připomíná odlišné poznávací perspektivy 1. a 3. osoby. Jejich vědomou aplikací navrhujeme zušlechtit a prohloubit oborový dialog.
Název v anglickém jazyce
Concept, media and the natural world
Popis výsledku anglicky
The article deals with the effectiveness of the term visual literacy, examines the work of the influential author Eberhard Havekost (Rudolfinum, 2017) and the potential of his reflection on media for art education. Havekost uses in its work digital language, the inspiration for its paintings are printed ads or own photos. It opens up essentially important questions such as the concept of the work, the motive, the name, and how the media of inspiration is reflected in the meaning and expression of the work. Such conceived work helps to solve what reality is, how it is made up of the media and how we succeed in separating the fictional world of art from somehow giving us the natural world. The concepts of natural world are different in explaining and thus forming (Goodman's "worldmaking"), but they are not. Therefore, the art can not be understood and the quality of the work is determined only by sensory experience, but only through the meaningful interpretation of its content, which are essential tasks for teaching the subject. The text highlights the important role of context and reduction in creating the work's content. It contemplates the concept, method of media, references of denotation, exemplification and expression in relation to the possibilities of teaching the field, where it reminds the different cognitive perspectives of the 1st and 3rd person. By their conscious application, we propose to refine and deepen the education dialogue.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Užitečná symbióza II. Výtvarná kultura v interakcích.
ISBN
978-80-7599-119-5
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
189-208
Počet stran knihy
300
Název nakladatele
Pedagogická fakulta Ostravské univerzity
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS kapitoly
—