Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Koncepce, média a přirozený svět.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F19%3A43895105" target="_blank" >RIV/44555601:13430/19:43895105 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Koncepce, média a přirozený svět.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text článku se zabývá účinností termínu vizuální gramotnost, zkoumá tvorbu vlivného autora Eberharda Havekosta (Rudolfinum, 2017) a potenciál jeho úvah o médiích pro výtvarnou výchovu. Havekost ve své tvorbě používá digitální jazyk, předlohou pro jeho malby jsou tištěné reklamy nebo vlastní fotografie. Otevírají se tak oborově podstatné otázky, jaká je koncepce díla, co je motiv, co název a jak se mediálnost inspirace promítá do významu a exprese díla. Takto koncipovaná tvorba pomáhá řešit, co je realita, jak je tvořena médii a jak se nám funkčně při výuce oboru daří oddělovat fikční svět umění od nějak se nám dávajícího přirozeného světa. Koncepce umění přirozený svět různě vysvětlují a tím i tvoří (Goodmanovo &quot;worldmaking&quot;), ale nejsou jím. Proto umění nelze porozumět a určit kvalitu díla pouze smyslovou zkušeností. Umění nelze porozumět bez sémantizace (&quot;tvorby významu&quot;), která sice operuje se smyslovou zkušeností, ale značně ji přesahuje svou závislostí na kontextu, který musí interpret znát, aby vůbec mohl k sémantizaci dospět, což jsou pro výuku oboru podstatné úkoly. Text upozorňuje na významnou roli kontextu a redukce při tvorbě obsahu díla. Uvažuje o koncepci, způsobu média, referencích denotace, exemplifikace a exprese vzhledem k možnostem výuky oboru, kde připomíná odlišné poznávací perspektivy 1. a 3. osoby. Jejich vědomou aplikací navrhujeme zušlechtit a prohloubit oborový dialog.

  • Název v anglickém jazyce

    Concept, media and the natural world

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with the effectiveness of the term visual literacy, examines the work of the influential author Eberhard Havekost (Rudolfinum, 2017) and the potential of his reflection on media for art education. Havekost uses in its work digital language, the inspiration for its paintings are printed ads or own photos. It opens up essentially important questions such as the concept of the work, the motive, the name, and how the media of inspiration is reflected in the meaning and expression of the work. Such conceived work helps to solve what reality is, how it is made up of the media and how we succeed in separating the fictional world of art from somehow giving us the natural world. The concepts of natural world are different in explaining and thus forming (Goodman&apos;s &quot;worldmaking&quot;), but they are not. Therefore, the art can not be understood and the quality of the work is determined only by sensory experience, but only through the meaningful interpretation of its content, which are essential tasks for teaching the subject. The text highlights the important role of context and reduction in creating the work&apos;s content. It contemplates the concept, method of media, references of denotation, exemplification and expression in relation to the possibilities of teaching the field, where it reminds the different cognitive perspectives of the 1st and 3rd person. By their conscious application, we propose to refine and deepen the education dialogue.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Užitečná symbióza II. Výtvarná kultura v interakcích.

  • ISBN

    978-80-7599-119-5

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    189-208

  • Počet stran knihy

    300

  • Název nakladatele

    Pedagogická fakulta Ostravské univerzity

  • Místo vydání

    Ostrava

  • Kód UT WoS kapitoly