Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Metodika pro měření a hodnocení komunikací z hlediska hlukové zátěže

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F14%3A%230001297" target="_blank" >RIV/44994575:_____/14:#0001297 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.cdv.cz/metodiky/" target="_blank" >http://www.cdv.cz/metodiky/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Metodika pro měření a hodnocení komunikací z hlediska hlukové zátěže

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Účelem a cílem předkládané metodiky je poskytnutí efektivního nástroje pro možnost nezávislého ověření, hodnocení a posouzení hlučnosti jednotlivých typů i druhů povrchů komunikací v běžném provozu, a to v libovolné fázi jejich životnosti i v celé jejichdélce, z hlediska generované hlukové emise, která vzniká při styku pneumatika/vozovka. Způsob představeného hodnocení i posuzování je nezávislý na okolním dopravním proudu i okolí vlastní komunikace. Formulace metodiky měření hlučnosti povrchů komunikací metodou malé vzdálenosti (CPX), zásadním způsobem přispěje k transparentní a nezávislé deklaraci hlukových vlastností různých povrchů vozovek v různé době životnosti. Předkládaná metodika představuje návod jak měřit, interpretovat a následně hodnotit hlučnost jednotlivých typů povrchů vozovek tak, aby získané výsledky byly nezávislé na složení a intenzitě provozu na dané komunikaci a stejně tak na charakteru blízkého okolí vlastní komunikace. Popsány jsou jednotlivé technické aspekty,

  • Název v anglickém jazyce

    Methodology for measuring and evaluation of noise on roads

  • Popis výsledku anglicky

    The purpose and aim of the presented methodology is to provide an effective tool for independent verification, evaluation and assessment of noise of individual road surfaces in common traffic, in arbitrary stage of their life span and within their wholelength, in terms of generated noise emission from the interface tyre/road. The presented evaluation and assessment method is independent of the traffic flow and the road surrounding. The formulation of the methodology of measuring noise of road surface by the close-proximity method (CPX) will greatly contribute to transparent and independent declaration of noise properties of different road surfaces in different stages of their life span. The presented methodology describes the instructions how to measure, interpret, and subsequently evaluate noise of individual types of road surfaces, so that the results would be independent of the traffic composition and volume on a given road as well as of the character of the close vicinity of the r

Klasifikace

  • Druh

    N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem

  • CEP obor

    DN - Vliv životního prostředí na zdraví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    Metodika hluk - metoda CPX

  • Číslo předpisu

    104/2014-710-VV/1

  • Technické parametry

    ISBN 978-80-86502-82-3, Ing. Vítězslav Křivánek, Ph.D., Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno, e-mail: vitezslav.krivanek@cdv.cz, mob.: 601 321 681

  • Ekonomické parametry

    Metodika umožňuje posuzovat, hodnotit, sledovat a interpretovat měření komunikací z hlediska hlukové emise. Lze provést eliminaci v některých případech zbytečně vynaložených nákladů na budování dodatečných technických řešení pro omezení hluku (např. protihlukových stěn, obchvatů komunikací), pokud je možné hluk ze silniční komunikace snížit např. využitím specializovaných nízkohlučných povrchů nebo náhradou nevyhovujícího krytu povrchu komunikace. Přínosy se mohou pohybovat v řádu miliónů až stamiliónůKč. Zpřesnění modelování šíření hluku z provozu na silničních komunikacích v konečném důsledku přináší benefit v podobě kvalitních informací o dopadu hlukové zátěže na obyvatelstvo, kdy lze kvantitativně vyjádřit velikost škody působené hlukem z dopravya to jak ve fyzických jednotkách, tak v penězích na zdraví obyvatelstva. Demonstrováno ?metodikou oceňování hluku z dopravy? č. j. 49/2012-520-TVP/1, kdy snížení hlučnosti povrchu komunikace představuje ročně pro lidské zdraví přínosy v řádech milionů Kč.

  • Označení certifikačního orgánu

    Ministerstvo dopravy, Odbor kosmických aktivit a ITS, nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1

  • Datum certifikace

  • Způsoby využití výsledku

    C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů