Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Řidičské styly: Klasifikace, metody výzkumu a specifika mladých řidičů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F17%3AN0000067" target="_blank" >RIV/44994575:_____/17:N0000067 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doaj.org/article/a20c354be3104c7fa8f306621a502be3" target="_blank" >https://doaj.org/article/a20c354be3104c7fa8f306621a502be3</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23366486.2017.9" target="_blank" >10.14712/23366486.2017.9</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Řidičské styly: Klasifikace, metody výzkumu a specifika mladých řidičů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Lidský faktor je zásadní proměnnou ovlivňující bezpečnost silničního provozu. Důležitou součástí toho, jak se lidský faktor v silničním provozu projevuje, je styl, jakým řidič řídí své vozidlo. V tomto článku shrnujeme výzkum týkající se řidičských stylů mladých řidičů. Zabýváme se metodami, kterými se řidičské styly zkoumají, jako jsou např. metody Naturalistic Driving studies. Dále popisujeme typologii řidičských stylů podle Taubman-Ben-Ari a rozebíráme souvislosti několika stylů – agresivního, bezpečného a úzkostného. V poslední části se zabýváme specifiky stylů řízení u mladých řidičů a vlivu rodičů na jejich řidičské chování. Velmi mladí řidiči mají tendenci k rizikovému chování při řízení. Tito řidiči často přejímají styl řízení od svých rodičů. Výzkum řidičských stylů a úprava asistenčních systémů vozidla tak, aby se těmto stylům přizpůsobily, může pomoci ke zvýšení bezpečnosti v dopravě a snížení emisí a celkového dopadu dopravy na životní prostředí.

  • Název v anglickém jazyce

    Driving styles: Classification, research methods and specifics of young drivers

  • Popis výsledku anglicky

    Human factor is an important variable influencing road safety. A style how driver drives a car is fundamental part of this influence. In this article is summarized research concerning driving styles of young drivers. We summarize methods, which are used in driving styles research, like Naturalistic Driving studies. We describe Taubman-Ben-Ari’s classification of driving styles – reckless, careful, and anxious style – and their connections with various psychological and other characteristics of drivers. Finally we describe specific characteristics of young drivers’ driving styles. Very young drivers have tendency for reckless behavior while driving. These young drivers often inherit their driving behavior pattern from their parents. Research of driving styles and adjusting driver assistance systems to work well with different driving styles might enhance transport safety and reduce emissions and transportation’s impact on environment.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Psychologie pro praxi

  • ISSN

    1803-8670

  • e-ISSN

    2336-6486

  • Svazek periodika

    52

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    25-35

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus