Obrusné asfaltové vrstvy se sníženou hlučností – přístup k hodnocení akustické charakteristiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F18%3AN0000096" target="_blank" >RIV/44994575:_____/18:N0000096 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21110/18:00326790
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Obrusné asfaltové vrstvy se sníženou hlučností – přístup k hodnocení akustické charakteristiky
Popis výsledku v původním jazyce
Doprava v České republice, obdobně jako i v jiných vyspělých státech ve světě, představuje významný antropogenní jev ovlivňující kvalitu životního prostředí a život i zdraví člověka, a to jak z pozitivního, tak i negativního úhlu pohledu. Z hlediska ochrany životního prostředí před hlukem ze silniční dopravy se jako velmi důležitá jeví podrobná znalost akustických charakteristik obrusných vrstev nových vozovek pozemních komunikací a jejich změna v průběhu následného užívání takových vozovek. Svou nezastupitelnou roli zde sehrává i přístup volený k pravidelné údržbě povrchu vozovky. Měření hlučnosti pomocí metody malé vzdálenosti (CPX, dle normy ISO 11819-2) se provádí na styku pneumatika/vozovka a je nezávislé na okolí pozemní komunikace i vlastním dopravním proudu, jeho složení a rychlosti. Umožňuje tak jednoduchým a rychlým způsobem mezi sebou porovnávat různé typy obrusných vrstev, vliv materiálového složení, vliv jejich různého stáří a kvality, stejně jako i vývoj akustických charakteristik v čase.
Název v anglickém jazyce
Wearing courses asphalt mixtures with reduced noise levels - approach to evaluation acoustic characteristics
Popis výsledku anglicky
Similarly to other developer counties transport in the Czech Republic represent a significant anthropogenic phenomenon that has positive as well as negative effects on the quality of environment and human lives and health itself. Regarding the environmental protection against road traffic noise, detailed knowledge of acoustics characteristics of new pavement surfaces and their changes during regular pavement maintenance seems to be essential. A non-substitutable part has also the approach chosen from a number of regular maintenance of pavement surfaces procedures. The noise measurement by the use of the close proximity method (CPX, with ISO 119189-2) standard) is performed at the interface tyre/road and is independent to the road surroundings and the traffic flow including its composition and speed. This allows for a simple and fast surfacing, as well as time-related development of acoustics characteristics.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50703 - Transport planning and social aspects of transport (transport engineering to be 2.1)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
79
Číslo periodika v rámci svazku
12
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
350-355
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—