Lze zpomalit materiálové vady cementobetonových krytu vozovek?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F19%3AN0000063" target="_blank" >RIV/44994575:_____/19:N0000063 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Lze zpomalit materiálové vady cementobetonových krytu vozovek?
Popis výsledku v původním jazyce
Cementobetonové kryty vozovek, jak monolitické (letiště, dálnice), tak prefabrikovaný beton (zámková dlažba) vykazují v posledních letech postupnou, dnes už nepřehlédnutelnou změnu zastoupení počtu i míry závažnosti vad a poruch. Znepokojivé je zejména radikální navýšení autodestruktivního rozpadu materiálové struktury betonu, které je nejčastěji popisováno jako rozpínavé reakce. Důsledkem může být extrémně snížená a krátká životnost betonů, a to jak na pojížděných, tak i na nepojížděných plochách. Předpokládá se, že při nezměněné skladbě konstrukčních vrstev je hlavní příčina dána společným působením vlivů prostředí (klima, chemické znečištění), odvodnění vozovek a chováním současných cementů. Z uvedených zdrojů na již existujících vozovkách lze účinně tlumit zpravidla jen vlivy klima. Příspěvek uvádí souhrn výsledků získaný ze současného portfolia výrobků sekundární ochrany betonů. Zkoušení se provádělo z hlediska odolnosti proti vnikání vody a trvanlivosti proti společnému účinku mrazu a solí. Výsledky prokázaly závislost a odlišné závislosti podle materiálové báze přípravků sekundární ochrany. Zcela odlišně se chovají výrobky na bázi olejů, silikátových emulzí a roztoků a bází, které do těchto kategorií nespadají.
Název v anglickém jazyce
Can we reduce the degradation process of concrete pavement?
Popis výsledku anglicky
Monolithic as well as precast Portland Cement Concrete surface course shows the change of quantity and severity of defects and failures gradually in recent years. Especially, the radical increase in the autodestructive deteriorations of the concrete structure, which is most often described as the expansion reaction, is disquiet. The consequences could extremely reduce the lifetime of concrete on loaded or unloaded surface course. The main causes are due to the combined effect of environmental influences (climate, chemical pollution), drainage of roads and the behavior of current cement binders, provided that we don´t reflect the modification of pavement structure layers. Only climate influence can be effectively reduced on existing roads. The paper deals with a summary of the results obtained from the current portfolio of secondary concrete protection products. Testing was carried out in terms of resistance to water ingress and durability against the common effects of freeze/thaw and salt. The results show dependence or independence according to the material basis when exposed the secondary protection products. Oils, silicate emulsions or other products behave quite differently.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TH02020789" target="_blank" >TH02020789: Materiály pro optimalizaci vodního režimu v betonu z hlediska prodloužení jeho životnosti</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů