Vliv úpravy SSZ na bezpečnost silničního provozu v Břeclavi - pilotní studie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F20%3AN0000044" target="_blank" >RIV/44994575:_____/20:N0000044 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.silnicnispolecnost.cz" target="_blank" >http://www.silnicnispolecnost.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv úpravy SSZ na bezpečnost silničního provozu v Břeclavi - pilotní studie
Popis výsledku v původním jazyce
Z posledního šetření Centra dopravního výzkumu, v. v. i. vyplývá, že přibližně 55 % cyklů na křižovatkách řízených světelnou signalizací se neobejde bez dopravního přestupku. Na základě toho byla provedena pilotní studie zavedení přerušovaného signálu (dále jen PZ nebo přerušovaná zelená) na konci zeleného signálu v délce 4 s na vybrané silnici I/55 v Břeclavi, kde byla zavedena změna signálního plánu na pěti křižovatkách. Průzkum chování řidičů probíhal sledováním konfliktů a videoanalýzou záznamů pořízených z dronu nad dotčenými křižovatkami ve třech fázích – před zavedením, ihned po zavedení a cca měsíc po zavedení PZ. Z dotazníkových průzkumů vyplývá, že cca 25 % osob se s přerušovaným signálem setkala v zahraničí a že cca třetina oslovených osob označila význam tohoto signálu špatně. Dle místního průzkumu hodnotila většina řidičů, kteří se přímo setkali s přerušovaným signálem, změnu za pozitivní přínos k bezpečnosti a cca 84 % řidičů by uvítala plošné zavedení přerušovaného zeleného signálu v ČR. Ze zjištění z průzkumu chování řidičů vyplývá, že po zavedení PZ došlo ke snížení rychlostí v době začátku žlutého signálu. Řidiči v době začátku žlutého signálu tedy dokázali lépe vyhodnotit, zda křižovatkou ještě projedou na zelený signál nebo už ne. Naopak ze sledování konfliktů vyplývá, že téměř na všech sledovaných ramenech křižovatek došlo po zavedení PZ k mírnému nárůstu sledovaného typu konfliktů. Dále z průzkumů vyplývá, že cca třetina až polovina řidičů zastaví předčasně na PZ. Analýzou naměřených dat se podařilo stanovit snížení doby efektivní doby zelené o 2 s ve fázi měsíc po zavedení PZ oproti hodnotám naměřeným před zavedením PZ, což vede ke snížení kapacity křižovatek.
Název v anglickém jazyce
Influence of modification traffic light intersection on road traffic safety in Břeclav - pilot study
Popis výsledku anglicky
The latest survey of the Transport Research Center points out that approximately 55% of cycles at traffic light intersections are affected by traffic offenses. Based on this, a pilot study of flashing green light impact was carried out after its application at the end of a 4 s green signal on selected road I / 55 in Břeclav, where the change of signal plan was set at five following intersections. The driver behavior survey was carried out by monitoring conflicts and video analysis of drone records over the chosen intersections made in three stages - before, immediately after the introduction and about a month after the introduction of the flashing green. The questionnaire surveys show that about 25% of people have encountered the flashing green abroad and that about a third of the addressed persons have misunderstood the meaning of this signal. According to a local survey, most drivers who directly encountered the flashing green evaluated the change as a positive contribution to safety and about 84% of drivers would recommend it for countrywide introduction in the Czech Republic. The findings of the driver behavior survey show that after the flashing green introduction the speeds were reduced at the beginning of yellow signal. At the time the yellow signal began, drivers could better assess whether they will safely cross through the intersection or rather not. On the other hand, the monitoring of conflicts shows that almost all monitored arms of intersections have reached a slight increase in number of monitored type of conflicts after the flashing green introduction. Furthermore, surveys show that about a third to half of drivers stop early during the flashing green. By analyzing the measured data, we managed to determine a reduction in the effective green time by 2 s in the phase month after the introduction of the TS compared to the values measured before the introduction of the flashing green, which leads to a reduction of intersections capacities.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/ED2.1.00%2F03.0064" target="_blank" >ED2.1.00/03.0064: Dopravní VaV centrum</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
81
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
138-144
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—