Vliv technického stavu motoru a výfukového systému na emise NOx osobních automobilů poháněných benzínem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F20%3AN0000069" target="_blank" >RIV/44994575:_____/20:N0000069 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://paliva.vscht.cz/cz/archiv-clanku/detail/48" target="_blank" >http://paliva.vscht.cz/cz/archiv-clanku/detail/48</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.35933/paliva.2020.02.04" target="_blank" >10.35933/paliva.2020.02.04</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv technického stavu motoru a výfukového systému na emise NOx osobních automobilů poháněných benzínem
Popis výsledku v původním jazyce
Článek je zaměřen na problematiku měření emisí v reálném provozu, kde na konkrétních příkladech ukazuje vliv technického stavu vozidel na emise oxidů dusíku (NOx), konkrétně oxidu dusnatého (NO). Výběr vozidel byl omezen na vozidla s benzínovým zážehovým motorem. V jednom případě se jednalo o nevyhovující stav motoru, ve druhém o sníženou funkčnost součástí pro úpravu spalin. Výsledky měření obou vozidel byly porovnány s referenčním vozidlem, které bylo prokazatelně v dobrém stavu. Stav vozidel byl posuzován na základě uložených chybových kódů v řídicí jednotce a rozboru vzorku motorového oleje metodou hmotnostní spektrometrie, případně informací od majitele vozidla. Emise byly měřeny pomocí mobilního měřicího zařízení, kde NO je stanovováno elektrochemickou metodou. Experiment ukázal, že defektní vozidla vykazovala o jeden až dva řády vyšší hodnoty výsledných emisních faktorů. Vozidlo s prokazatelnými závadami v oblasti přípravy palivové směsi a plnění válců produkovalo v jednotlivých typech provozu přibližně 17–167krát více oxidů dusíku než vybraný automobil v dobrém technickém stavu. Vozidlo s pravděpodobně nefunkčním katalyzátorem emitovalo oxidy dusíku přibližně 55–134krát více.
Název v anglickém jazyce
Influence of engine and exhaust system condition on NOx emissions of petrol-powered personal cars
Popis výsledku anglicky
The article is focused on the measurement of emis-sions in real traffic, where the concrete examples shows the impact of technical condition of vehicles on NOx, namely NO emissions production. The choice of vehicles was limited to vehicles with spark ignition engines. One vehicle had unsuitable condition of the engine. The other vehicle had insufficient efficiency of exhaust gas treat-ment components. The measurement results of both ve-hicles were compared with the reference vehicle, which was demonstrably in good condition. The condition of the vehicles was assessed on the basis of diagnostic trouble codes stored in the engine control unit and analy-sis of the engine oil sample by mass spectrometry or in-formation from the vehicle owner. Emissions were meas-ured using a mobile measuring device, where NO is de-termined by the electrochemical method. The experiment showed that the defective vehicles showed by one or two orders of magnitude higher emission factors. A vehicle with demonstrable defects in sphere of the preparation of fuel mixture and cylinders filling, produced approxi-mately 18 - 167 times more nitric oxide in each type of operation than the selected car in good technical condi-tion. A vehicle with a presumably inoperative catalytic converter emitted nitric oxide approximately 55 - 134 times more.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
20704 - Energy and fuels
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paliva
ISSN
1804-2058
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
53-59
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85087370901