Modely bezpečnostních zón pro jízdu autonomních vozidel
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F20%3AN0000077" target="_blank" >RIV/44994575:_____/20:N0000077 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/zobrazcislo?rok=2020&mesic=5" target="_blank" >http://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/zobrazcislo?rok=2020&mesic=5</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Modely bezpečnostních zón pro jízdu autonomních vozidel
Popis výsledku v původním jazyce
Autonomní vozidla během jízdy neustále monitorují své okolí, detekují objekty a případné překážky, na které dle určitých algoritmů reagují. Úzce souvisejícím faktorem je rychlost vozidla, jež je dynamicky měněna podle výpočtu brzdné dráhy tak, aby vozidlo bylo schopné včas zabránit kolizi. Tento přístup zabezpečení patří mezi jeden z nejdůležitějších předpokladů zavedení autonomních vozidel do běžného provozu. Matematické aparáty založené na modelování nejrůznějších jevů s jistým typem vágnosti či nejistoty – hrubé množiny, fuzzy množiny či pravděpodobnostní modely – se jeví jako vhodný nástroj, kterým lze popsat specifické bezpečnostní zóny pro konkrétní rychlosti, jimiž se pohybují autonomní vozidla v rámci dopravní infrastruktury. Tyto modely následně mohou v praxi přispět k plynulé změně rychlosti vozidel či návrhům k úpravě dopravní infrastruktury spojeným s předpokladem budoucího bezpečného začlenění autonomních systémů do silničního provozu.
Název v anglickém jazyce
Models of safety zones for driving autonomous vehicles
Popis výsledku anglicky
Autonomous vehicles continously monitor their surrounding, detect objects and obstacles, to which they react according to particular algorithms. Important parameters are the speed of a vehicle which is modulated according to calculations of braking distance in order to maintain enough space for safe collision avoidance. This safety measure is one of the most important aspects for incorporating autonomous vehicles into regular traffic. Mathematical approaches based on modelling with vagueness and uncertainty – rough set, fuzzy sets, probabilistic models – are considered to be a suitable tool for describing specific safety zones related to particular speeds of autonomous vehicles. These models might consequently help to the modificiation of actual speeds of autonomous vehicles and to recommendations for infrastructure improvements related to safe implementation and deployment of autonomous vehicles on public roads.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
0322-7154
Svazek periodika
81
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
130-133
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—