Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Modely bezpečnostních zón pro jízdu autonomních vozidel

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F20%3AN0000077" target="_blank" >RIV/44994575:_____/20:N0000077 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/zobrazcislo?rok=2020&mesic=5" target="_blank" >http://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/zobrazcislo?rok=2020&mesic=5</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Modely bezpečnostních zón pro jízdu autonomních vozidel

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Autonomní vozidla během jízdy neustále monitorují své okolí, detekují objekty a případné překážky, na které dle určitých algoritmů reagují. Úzce souvisejícím faktorem je rychlost vozidla, jež je dynamicky měněna podle výpočtu brzdné dráhy tak, aby vozidlo bylo schopné včas zabránit kolizi. Tento přístup zabezpečení patří mezi jeden z nejdůležitějších předpokladů zavedení autonomních vozidel do běžného provozu. Matematické aparáty založené na modelování nejrůznějších jevů s jistým typem vágnosti či nejistoty – hrubé množiny, fuzzy množiny či pravděpodobnostní modely – se jeví jako vhodný nástroj, kterým lze popsat specifické bezpečnostní zóny pro konkrétní rychlosti, jimiž se pohybují autonomní vozidla v rámci dopravní infrastruktury. Tyto modely následně mohou v praxi přispět k plynulé změně rychlosti vozidel či návrhům k úpravě dopravní infrastruktury spojeným s předpokladem budoucího bezpečného začlenění autonomních systémů do silničního provozu.

  • Název v anglickém jazyce

    Models of safety zones for driving autonomous vehicles

  • Popis výsledku anglicky

    Autonomous vehicles continously monitor their surrounding, detect objects and obstacles, to which they react according to particular algorithms. Important parameters are the speed of a vehicle which is modulated according to calculations of braking distance in order to maintain enough space for safe collision avoidance. This safety measure is one of the most important aspects for incorporating autonomous vehicles into regular traffic. Mathematical approaches based on modelling with vagueness and uncertainty – rough set, fuzzy sets, probabilistic models – are considered to be a suitable tool for describing specific safety zones related to particular speeds of autonomous vehicles. These models might consequently help to the modificiation of actual speeds of autonomous vehicles and to recommendations for infrastructure improvements related to safe implementation and deployment of autonomous vehicles on public roads.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Silniční obzor

  • ISSN

    0322-7154

  • e-ISSN

    0322-7154

  • Svazek periodika

    81

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    130-133

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus