Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aplikace polymerního povlaku na dopravní značení

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F21%3AN0000009" target="_blank" >RIV/44994575:_____/21:N0000009 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Aplikace polymerního povlaku na dopravní značení

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Prostřednictvím řešení projektu došlo k ověření aplikace vyvinuté směsi povlaku bílé barvy na silniční směrové sloupky. Výsledek popisuje aplikaci směsi a systém nanášení na vybrané dopravní značení s dalšími úpravami, aby splňovaly ustanovení norem a technických předpisů. Na praktických příkladech jsou představeny možnosti uplatnění v kritických místech pozemních komunikací. Polymerní povlak je vyroben tak, aby poskytoval zlepšení optických vlastností ocelových silničních směrových sloupků a současně zlepšil jejich odolnost vůči mechanickému a klimatickému zatížení, které je charakteristické pro pozemní komunikace. Běžně používaný nátěr nahrazuje směs bílého povlaku, aplikovaného na povrch směrového sloupku v celé jeho ploše. Směs lze nanášet na suchý, čistý povrch různých tvarů a rozměrů technologiemi nanášení v elektrickém poli nebo technologií s předehříváním nejčastěji továrensky. Výhodou je možnost dodatečné opravy přímo v terénu v případě, kdy dojde k mechanickému poškození, prostřednictvím stříkací pistole.

  • Název v anglickém jazyce

    Application of polymer coating on traffic signs

  • Popis výsledku anglicky

    Through the project solution, the application of the developed white coating mixture to the road direction posts was verified. The result describes the application of the mixture and the application system on selected traffic signs with further modifications to meet the provisions of standards and technical regulations. The possibilities of application in critical places of roads are presented on practical examples. The polymer coating is made to improve the optical properties of steel road direction posts while improving their resistance to the mechanical and climatic loads that are characteristic of roads. A commonly used coating replaces a mixture of white coating applied to the surface of the directional column over its entire area. The mixture can be applied to a dry, clean surface of various shapes and sizes by electric field application technologies or technologies with preheating, most often at the factory. The advantage is the possibility of additional repairs directly in the field in the event of mechanical damage, using a spray gun.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/CK01000137" target="_blank" >CK01000137: Aplikace polymerního povlaku na vybavení pozemních komunikací za účelem zvýšení bezpečnosti provozu s ohledem na vnímání účastníků silničního provozu a prodloužení jejich životnosti</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    CK01000137-V2

  • Číselná identifikace

    CK01000137-V2

  • Technické parametry

    Mezi klíčové součásti patří: • plechový sloupek, • polymerní povlak, • další prvky (samolepící černá fólie, oranžová a bílá odrazka). Silniční směrový sloupek ze speciálně prohnutého ocelového plechu zvyšující jeho tuhost je 120 centimetrů dlouhý s šířkou 10 až 14 cm. Spodní část sloupku je uzpůsobena k tomu, aby ji bylo možné zarazit speciálním beranidlem do terénu (např. nezpevněná krajnice), do hloubky 40 centimetrů. Ve spodní části je otvor průměru 5 mm z důvodu zavěšení při nanášení reflexního povlaku. Horní části sloupku je zkosena v úhlu 15⁰ ve směru k vozovce. Všechny hrany směrového sloupku jsou zaobleny minimálně v průměru D=2 mm, aby se eliminovaly ostré hrany a výčnělky. Následuje nanášení směsi povlaku. Pro správné a rovnoměrné nanesení polymerního povlaku je povrch ocelového materiálu nejprve důkladně očištěn od prachu, nečistot a důkladně odmaštěn. Před nanesením povlaku je povrch pískován, aby byla zajištěna jeho přilnavost k oceli. Povlak se nanáší na celou plochu směrového sloupku a je připraven technologií s předehříváním, tzv. fluidním (vířivým) nanášením. Postupuje se tak, že se prvek ohřeje nad teplotu tání práškové hmoty (min. 250 ⁰C). Prvek se zavěsí na ocelový hák, k čemuž slouží otvor (D=5 mm) a ponoří se do prášku, který je provzdušňován v kovové vaně a chová se jako kapalina. Prášek se k ocelovému povrchu přitaví, rozlije se a vytvoří souvislý povlak. Prvek s povlakem se nechá zavěšený vychladnout v běžném prostředí výrobny přičemž dojde k jeho vytvrzení. Fluidním nanášením se vytvoří povlaky o tloušťce cca 300 μm. Doba povlakování je do 10 sekund. Povlak je možné nanést také technologií nanášení v elektrickém poli pomocí stříkací pistole. Nanesený povlak je nutné opatřit dalšími prvky v souladu s technickými předpisy. Dalšími prvky rozumíme samolepící černou lesklou fólii, bílou a oranžovou odrazku o rozměrech a tvaru pospaných ve vzorových listech VL 6.3. Ve vzdálenosti 150 mm od horní hrany sloupku je nalepena speciální samolepící černá lesklá fólie tloušťky 0,1 mm, která je zkosena v úhlu 15⁰. Černá fólie šířky 150 mm je nalepena na obou stranách sloupku v jednom kuse. Na fólii je ze zadní strany směrového sloupku nalepena bílá odrazka v šířce minimálně 50 mm a na přední straně dvě oranžové odrazky v šířce minimálně 80 mm. Oranžová i bílá odrazka je vyrobena ze samolepící fólie s retroreflexními vlastnostmi.

  • Ekonomické parametry

    Technické řešení je využíváno pro liniové stavby (silnice a mostní konstrukce). Výsledek byl využit prozatím jen na pokusných úsecích a v rámci implementace bude probíhat také jeho komercializace za účelem zisku z prodeje technologie (případně produktu - silniční směrové sloupky v různých barevných provedeních). Využití vynálezu se předpokládá tam, kde budou směrové sloupky navrženy jako dopravně inženýrské vybavení na pozemních komunikacích dané normami a technickými předpisy nebo opatření zvyšující bezpečnost silničního provozu. Uplatní se především na silnicích II. a III. tříd s potenciálem rozšíření jako vybavení dálnic a silnic I. tříd.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    44994575, 60713208

  • Název vlastníka

    Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., LIKAL, s.r.o.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem