Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aplikace polymerního povlaku na vybavení pozemní komunikace

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F21%3AN0000010" target="_blank" >RIV/44994575:_____/21:N0000010 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Aplikace polymerního povlaku na vybavení pozemní komunikace

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Funkční vzorek popisuje aplikaci nového typu povlaku na vybrané vybavení pozemních komunikací s příkladem jeho uplatnění ve zkušebním provozu. Směs povlaku šedé barvy může sloužit pro ochranu svodidel, které se běžně používají u dopravních staveb na dálnicích i silnicích, ale i na mostních konstrukcích. Povlak zvyšuje viditelnost těchto prvků a je uplatnitelný zejména v nepřehledných úsecích s vysokým rizikem dopravních nehod z důvodu nepříznivých klimatických podmínek. Směs povlaku lze v případě použití jiného vhodného typu pigmentu připravit v různých barevných odstínech např. pro dekorativní potřeby v intravilánech a může tak být uplatněn také u jiných typů vybavení. Novost řešení, v porovnání s běžně používanými typy protikorozní ochrany (nátěry), spočívá v tom, že směs povlaku umožňuje zvýšení viditelnosti při osvětlení světlomety vozidla a je současně odolná vůči mechanickému a klimatickému poškození, které je charakteristické pro všechny liniové stavby. Podstatou je aplikace odolné směsi povlaku na ocelové prvky svodidla tak, aby byla zajištěna jejich dlouhá životnost a aby byla díky příměsi balotiny odrážejícími světelné paprsky zajištěna větší viditelnost prvků. Běžně používané nátěry jsou nahrazeny směsí šedého povlaku, aplikovaného zejména na povrch svodnice, ale i sloupků v celé jeho ploše. Směs lze nanášet na suchý, čistý povrch různých tvarů a rozměrů technologiemi nanášení v elektrickém poli nebo technologií s předehříváním nejčastěji továrensky. Výhodou je možnost dodatečné opravy přímo v terénu v případě, kdy dojde k mechanickému poškození, prostřednictvím předehřátí prvku a aplikací směsi pomocí stříkací pistole.

  • Název v anglickém jazyce

    Application of polymer coating on road equipment

  • Popis výsledku anglicky

    The functional sample describes the application of a new type of coating to selected road equipment with an example of its application in trial operation. The mixture of gray coating can be used to protect barriers, which are commonly used in traffic constructions on highways and roads, but also on bridge structures. The coating increases the visibility of these elements and is applicable especially in confusing sections with a high risk of accidents due to adverse climatic conditions. If another suitable type of pigment is used, the coating mixture can be prepared in different color shades, eg for decorative needs in urban areas, and can thus also be applied to other types of equipment. The novelty of the solution, in comparison with the commonly used types of corrosion protection (coatings), lies in the fact that the coating mixture allows to increase the visibility when illuminating the vehicle's headlights and is at the same time resistant to mechanical and climatic damage, which is characteristic of all line constructions. The essence is the application of a durable coating mixture on the steel elements of the barrier so as to ensure their long life and to ensure greater visibility of the elements due to the admixture of ballotina reflecting light rays. Commonly used coatings are replaced by a mixture of gray coating, applied mainly to the surface of the gutter, but also to the columns in its entire area. The mixture can be applied to a dry, clean surface of various shapes and sizes by electric field application technologies or technologies with preheating, most often at the factory. The advantage is the possibility of additional repairs directly in the field in the event of mechanical damage, by preheating the element and applying the mixture using a spray gun.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/CK01000137" target="_blank" >CK01000137: Aplikace polymerního povlaku na vybavení pozemních komunikací za účelem zvýšení bezpečnosti provozu s ohledem na vnímání účastníků silničního provozu a prodloužení jejich životnosti</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    CK01000137-V3

  • Číselná identifikace

    CK01000137-V3

  • Technické parametry

    Mezi klíčové součásti patří: a) ocelová konstrukce svodidla, b) polymerní povlak. Polymerní povlak je složen z termoplastického prášku založeného na modifikovaných polyolefinech. Polyolefiny jsou největší skupinou syntetických polymerů, které vznikají polymerací uhlovodíků (sloučenin uhlíku s vodíkem), tzv. olefinů (neboli alkenů), obsahující v molekulách jednu dvojnou vazbu (např. výrobek Pulron 201ES výrobce ICOSA). S polyolefíny se mísí pigmenty pevné preparace, ve kterých je jako nosič použit termoplast – polyamid a jako další příměs je uplatněna balotina. Směs je upravena přísadami, které slouží ke stabilizaci při výrobě a odolnosti vůči působení vnějšího prostředí. Mechanická odolnost směsi může být zvýšena úpravou poměru jednotlivých složek. Složení směsi podléhá obchodnímu tajemství. Předkládaný funkční vzorek nového typu povlaku šedé barvy aplikovaný na svodnici typu „JSNH4/N2“ je tvořen ocelovým tvarovaným prvkem jakosti S235JR o tloušťce za studena válcovaného plechu 4 mm, výšky 350 mm a šířky 90 mm o celkové délce 4,0 metru (viz technický nákres v kap. 3). Jedná se o příklad uplatnění svodidla na silnicích I. třídy s typickými rozměry a použitými konstrukčními profily svými požadavky odpovídajícími TP 167. Povlak lze nanášet také na jiné typy profilů (I, U, O), případně také na drobné instalační části (šrouby, vruty apod.), sloupky, patky apod. Tyto prvky však nebylo nutné nanášet retroreflexním povlakem, jelikož nepřispívají svou plochou ke vnímání účastníkem silničního provozu jako svodnice. Pro správné a rovnoměrné nanesení polymerního povlaku je povrch ocelového materiálu (např. svodnice) nejprve důkladně očištěn od prachu, nečistot a důkladně odmaštěn. Před nanesením povlaku je povrch pískován, aby byla zajištěna jeho přilnavost k oceli. Povlak se nanáší na celou plochu svodnice z obou stran a je připraven technologií s nástřikem v elektrickém poli pomocí stříkací pistole. Postupuje se tak, že se prvek předehřeje nad teplotu tání práškové hmoty (min. 250 ⁰C). Prvek se zavěsí do prostoru pro nanášení povlaku (stříkací kabiny), k čemuž slouží otvory pro spojení svodnic (D=5 mm) a aplikuje se první vrstva termoplastického prášku bez balotiny. Prášek se k ocelovému povrchu přitaví, rozlije se a vytvoří souvislý povlak, do kterého je pomocí stříkací pistole aplikován termoplastický prášek s příměsí balotiny. Prvek s povlakem se nechá částečně vychladnout a dojde k základnímu vytvrzení. Následně se prvek (svodnice) umístí do pece pro dodatečné vytvrzení při teplotě 150-180 ⁰C, aby došlo rovnoměrnému spojení prášku s balotinou a vytvořil se rovnoměrný a jednolitý povlak. Tímto způsobem nanášení se vytvoří povlaky o tloušťce cca 300 μm. Pro větší tloušťky povlaku se aplikuje další vrstva a lze dosáhnout až 500 μm. Doba povlakování je do 60 sekund. Povlak je možné nanést také technologií s předehříváním, tzv. fluidním (vířivým) nanášením. Přesný postup výroby podléhá obchodnímu tajemství.

  • Ekonomické parametry

    Technické řešení je využíváno pro liniové stavby (silnice a mostní konstrukce). Výsledek byl využit prozatím jen na pokusných úsecích a v rámci implementace bude probíhat také jeho komercializace za účelem zisku z prodeje technologie (případně produktu - silniční, dálniční nebo mostní svodidla). Využití vynálezu se předpokládá tam, kde budou svodidla navrženy jako dopravně inženýrské vybavení na pozemních komunikacích dané normami a technickými předpisy nebo opatření zvyšující bezpečnost silničního provozu. Uplatní se především na silnicích II. a III. tříd s potenciálem rozšíření jako vybavení dálnic a silnic I. tříd.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    44994575, 60713208

  • Název vlastníka

    Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., LIKAL, s.r.o.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem