Sledování agresivních látek v blízkosti CB krytů vozovek
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000001" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sledování agresivních látek v blízkosti CB krytů vozovek
Popis výsledku v původním jazyce
V poslední době se v dopravní infrastruktuře nejen v ČR objevují případy nižší životnosti vozovek s cementobetonovým krytem (CBK). Jednou z možných příčin může být zvýšené množství alkálií v betonu, které nemusí pocházet jen z jednotlivých složek betonu nebo z chemických rozmrazovacích látek používaných při zimní údržbě. Tento článek popisuje výzkumnou činnost, která se zabývá zkoumáním možností a důsledků napadení betonu agresivními látkami z okolního prostředí. Pilotní testování poskytuje cenné informace o koncentracích agresivních látek v reálných podmínkách. Na dálničních úsecích byly odebrány vzorky zemin a podzemní vody z okolí CBK a byly porovnány výsledky laboratorních zkoušek podle nově navržených postupů. Autoři tohoto článku se snaží najít a popsat vztah mezi rychlostí vzniku a šíření degradačních procesů v betonu a působením vnějšího prostředí. Z dosavadních výsledků je patrná vysoká koncentrace sodíku a draslíku v okolní zemině, podkladních vrstvách i podzemní vodě. Pokud se tato skutečnost potvrdí ve větším měřítku, mělo by to být zohledněno při návrhu CBK a měla by být přijata opatření pro praxi.
Název v anglickém jazyce
Monitoring of aggressive substances in the vicinity of concrete pavements
Popis výsledku anglicky
Recently, there have been cases of lower service life of roads with concrete pavement (CBK) in the transport infrastructure, not only in the Czech Republic. One of the possible causes may be an increased amount of alkali in the concrete, which does not have to come only from the individual components of the concrete or from chemical de-icing agents used during winter maintenance. This article describes a research activity that deals investigate possibilities and consequences of the attack of concrete by aggressive substances from the surrounding environment. Pilot testing provides valuable information about concentrations of aggressive substances in real conditions. On the highway sections, soil and groundwater samples were taken from the vicinity of CBK and the results of laboratory tests were compared according to the newly proposed procedures. The authors of this article try to find and describe the relationship between the speed of creation and spread of degradation processes in concrete and the action of the external environment. The results so far show a high concentration of sodium and potassium in the surrounding soil, underlying layers and groundwater. If this fact is confirmed on a larger scale, it should be taken into account in the design of the CBK and measures should be taken for practice.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK01000040" target="_blank" >CK01000040: Opatření zvyšující životnost vozovek s cementobetonovým krytem v souvislosti s omezením přísunu alkálií z externích zdrojů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů