Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výzkumná zpráva popisující pokles schopnosti řídit u řidičů s dlouhodobou přestávkou v řízení

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000038" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000038 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výzkumná zpráva popisující pokles schopnosti řídit u řidičů s dlouhodobou přestávkou v řízení

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Souhrnná zpráva přehledným způsobem shrnuje teoretická východiska provedeného výzkumu související s poklesem schopnosti řídit, design studie a použité metody, výsledky a jejich interpretaci, implikace pro další výzkum a opatření na zamezení poklesu schopnosti řídit. Co se týče výsledků, lze poukázat na několik klíčových zjištění. V oblasti diagnostiky řidičských schopností a jejich poklesu se v rámci předloženého výzkumu ukázalo, že klíčovou roli pro bezpečné převzetí řízení má tzv. situační přehled. Jedná se o to, že pro to, aby mohl řidič převzít kontrolu nad vozidlem, musí mít komplexní přehled o aktuální situaci a situačním kontextu, na jehož základě může řidič aktuální situaci v provozu vyhodnotit a adekvátně reagovat. Dále pak se ukázalo, že největší vliv na pokles řidičských schopností nemá délka přerušení řízení, nýbrž původní úroveň osvojených řidičských dovedností. Významným zdrojem informací o potencionálních rizicích při řízení se ukázaly být v této souvislosti jízdy v reálném provozu. Bylo zjištěno, že řidiči, kteří již v úvodu disponovali krátkou řidičskou praxí a nedostatečně osvojenými řidičskými dovednostmi, byli po přestávce v řízení vysoce rizikoví oproti zkušeným řidičům, kteří si po přestávce v řízení řidičské dovednosti poměrně rychle znovu osvojili a jejich jízda nebyla riskantní.

  • Název v anglickém jazyce

    Research report describing the decline in driving ability of long-term suspended drivers

  • Popis výsledku anglicky

    The summary report summarizes in a clear way the theoretical basis of the conducted research related to the decline in the ability to drive, the design of the study and the methods used, the results and their interpretation, implications for further research and measures to prevent the decline in the ability to drive. Regarding the results, several key findings can be pointed out. In the field of diagnosis of driving skills and their decline, the presented research showed that the so-called situational overview plays a key role for safe driving. This means that in order for the driver to take control of the vehicle, he must have a comprehensive overview of the current situation and situational context, on the basis of which the driver can evaluate the current situation in traffic and react adequately. Furthermore, it turned out that the greatest influence on the decline in driving skills is not the duration of driving interruptions, but the original level of acquired driving skills. In this context, driving in real traffic proved to be an important source of information about potential driving risks. It was found that drivers who initially had a short driving experience and insufficiently acquired driving skills were high-risk after a break in driving compared to experienced drivers who re-acquired driving skills relatively quickly after a break in driving and their driving was not risky.

Klasifikace

  • Druh

    V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50100 - Psychology and cognitive sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000191" target="_blank" >TL02000191: Pokles schopnosti řídit</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Počet stran výsledku

    38

  • Místo vydání

    Brno

  • Název nakladatele resp. objednatele

    Centrum dopravního výzkumu v.v.i., Brno

  • Verze