Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

What influences lateral position in horizontal curves?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F23%3A10001560" target="_blank" >RIV/44994575:_____/23:10001560 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590123023002736" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590123023002736</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.rineng.2023.101146" target="_blank" >10.1016/j.rineng.2023.101146</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    What influences lateral position in horizontal curves?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Three road marking types - edgelines, a centreline, and no marking - are used on rural Czech roads, even though their impact on the lateral position of a vehicle in real-life driving behaviour is not completely understood. This study strives to fill this gap for horizontal curves. It considers the road marking type and other factors in a sample of 68 curves. The modelling results confirm that, in addition to driving speed, road width, and other factors, the road marking type has an impact on the lateral position. Based on an analysis of road axis exceedance, the centreline proved better for curve negotiation because it led to trajectories farther from the road axis, lowering the probability of a head-on crash. Thus, the centreline marking proved to be the better alternative in terms of lateral position, as well as in the practical perspective. This finding provides guidance for road administrators towards increasing the consistency of road marking.

  • Název v anglickém jazyce

    What influences lateral position in horizontal curves?

  • Popis výsledku anglicky

    Three road marking types - edgelines, a centreline, and no marking - are used on rural Czech roads, even though their impact on the lateral position of a vehicle in real-life driving behaviour is not completely understood. This study strives to fill this gap for horizontal curves. It considers the road marking type and other factors in a sample of 68 curves. The modelling results confirm that, in addition to driving speed, road width, and other factors, the road marking type has an impact on the lateral position. Based on an analysis of road axis exceedance, the centreline proved better for curve negotiation because it led to trajectories farther from the road axis, lowering the probability of a head-on crash. Thus, the centreline marking proved to be the better alternative in terms of lateral position, as well as in the practical perspective. This finding provides guidance for road administrators towards increasing the consistency of road marking.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Results in Engineering

  • ISSN

    2590-1230

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2023

  • Číslo periodika v rámci svazku

    18

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    1-7

  • Kód UT WoS článku

    000999155900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85159143210