Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Směs s vyšším obsahem pojiva pro asfaltové podkladní vrstvy – směs typu RBL

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F45274924%3A_____%2F18%3AN0000001" target="_blank" >RIV/45274924:_____/18:N0000001 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Směs s vyšším obsahem pojiva pro asfaltové podkladní vrstvy – směs typu RBL

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V České republice nebyly před zahájením prací na této technologii nikdy použity asfaltové směsi pro podkladní vrstvy vozovek s vyšším obsahem pojiva. Pro ověření vlastností a reálné výkonosti hutněné asfaltové vrstvy ACP-RBL 16 S byl vybrán ve spolupráci s ŘSD ČR, správa Plzeň úsek pozemní komunikace I/26 v obci Líně s realizací v roce 2016. Bylo prověřeno, že technologie RBL je vhodná. Zároveň byly detekovány i určité problémy, kterým bude možné při dalších aplikacích předejít. Pro ověření a doplnění poznatků z realizace zkušebního úseku byly na asfaltových směsích a vývrtech koncem roku 2017 prováděny vybrané funkční zkoušky v silniční laboratoři ČVUT. V roce 2018 byly ze zkoušek vyhodnoceny hlavní křivky komplexního modulu a úhlu fázového posunu. To umožnilo vytvořit podklady pro navrhování směsí RBL do podkladních vrstev a volbu jejich funkčních vlastností. Současně byly v letech 2015 – 2016 na FAST VUT v Brně prováděny i soubory únavových zkoušek na laboratorně navržených asfaltových směsích, které následně posloužily pro vlastní realizaci.

  • Název v anglickém jazyce

    A mixture with higher binder content for asphalt subbase layers - RBL type mixture

  • Popis výsledku anglicky

    In the Czech Republic, asphalt mixtures for the underlying layers of roads with a higher binder content have never been used before starting work on this activity. To verify the properties and real performance of the ACP-RBL 16 S asphalt layer, selected in cooperation with ŘSD ČR, administration Pilsen the I / 26 road section in the village Lína with the implementation in 2016. It was proved that the RBL technology is suitable. At the same time, certain problems have been detected and can be avoided in other applications. In order to verify and complete the knowledge from the implementation of the test section, selected functional tests were carried out at road testing laboratory at CTU at the end of 2017 on bituminous mixtures and boreholes. In 2018, the main curves of the complex module and the phase shift angle were evaluated. This made it possible to create backgrounds for designing RBL mixtures into substrate layers and choosing their functional properties. At the same time, sets of fatigue tests on laboratory-assembled asphalt mixtures were carried out at FAST BUT in 2015-2016, which subsequently served for their own realization.

Klasifikace

  • Druh

    Z<sub>tech</sub> - Ověřená technologie

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    TE01020168-023/2018

  • Číselná identifikace

    TE01020168-023/2018

  • Technické parametry

    Směs RBL lze využít do podkladních vrstev pro vozovky s vyšším dopravním zatížením, kde je větší celková tloušťka asfaltových vrstev. Pak jsou vertikální a smyková napětí ve vrstvě RBL malá a rovněž teplota v podkladní vrstvě vozovky je malá. Proto ani za vysokých letních teplot nehrozí nebezpečí trvalých deformací ve vrstvě RBL. Ve vozovce v obci Líně byla nad vrstvou RBL 60 mm celková tloušťka dvou asfaltových vrstev 120 mm a ani za vysokých letních teplot nedošlo k vzniku trvalých deformací, přestože na části úseku byla mezerovitost směsi jen 2 %. Obvykle by měla být mezerovitost směsi RBL ≥ 3 %. Vrstva RBL může být realizována v tloušťce minimálně 50 mm (v závislosti na volbě maximálního zrna kostry kameniva). Pokud by tedy nad vrstvou RBL tloušťky 50 mm byla tloušťka asfaltových vrstev 120 mm jako na zkušebním úseku v obci Líně, byla by celková tloušťka asfaltových vrstev 170 mm. Srovnávací výpočty ukázaly, že použitím směsi RBL lze dosáhnout snížení tloušťky o cca 20 mm. Vždy je ovšem třeba posoudit nejen odolnost asfaltových vrstev proti únavě (respektive relativní porušení asfaltových vrstev), ale i posoudit i relativní porušení podloží. O náhradě směsi AC směsí RBL lze tedy uvažovat u vozovek, kde je celková tloušťka asfaltových vrstev alespoň 190 mm. Dle Dodatku TP 170 mají katalogové vozovky na listu D0-N-1 třídy dopravního zatížení TDZ II tloušťku 200 mm. Směsi RBL je tedy vhodné použít pro třídy dopravního zatížení TDZ II až TDZ S. Je možné, že by směsi RBL mohly být použity i pro vozovky s menším dopravním zatížením, kde je menší celková tloušťka asfaltových vrstev. Bylo by ovšem třeba věnovat pozornost riziku vzniku trvalých deformací, zejména tam, kde může docházet k pomalé jízdě a stání vozidel v kolonách. Je třeba počítat s tím, že v průběhu příštích 25 let může docházet v souvislosti s klimatickými změnami k častějšímu výskytu extrémních letních teplot, kdy může po krátkou dobu dosáhnout teplota povrchu vozovky více než 60 °C. Pak by mohla být teplota v podkladní vrstvě vozovek s malou celkovou tloušťkou asfaltových vrstev vyšší než 35 °C, kdy by již mohla být vrstva RBL poddajnější než AC. V takových případech by bylo třeba ověřit modul tuhosti směsi navržené směsi RBL při těchto vyšších teplotách laboratorní zkouškou.

  • Ekonomické parametry

    Hlavním přínosem uplatnění asfaltové směsi RBL (přesněji ACP 16 RBL nebo ACP 22 RBL) je zhotovení podkladní vrstvy vozovek, která má delší životnost. Ta je dána zvýšenou odolností této asfaltové vrstvy proti účinkům únavy a to v důsledku úpravy čáry zrnitosti a zvýšení vhodně použitého asfaltového pojiva. S ohledem ke skutečnosti, že horní podkladní asfaltová vrstva je kritická z hlediska únavy, bylo třeba tomuto parametru věnovat zvýšenou pozornost a v zásadě navrhnout asfaltovou směs, která je v čase jen velice pomalu unavitelná. Tím lze budoucí cykly oprav minimálně v horizontu 30 let omezit na ložní a obrusnou vrstvu a celkově zefektivnit náklady životního cyklu vozovky.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    45274924

  • Název vlastníka

    Eurovia CS a.s.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Požadavek na licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem