Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Poznatky s uplatněním vyššího podílu asfaltového R-materiálu v asfaltové směsi pro ložní a obrusné vrstvě na silnici I. třídy – první aplikace v ČR

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F19%3A00330742" target="_blank" >RIV/68407700:21110/19:00330742 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Poznatky s uplatněním vyššího podílu asfaltového R-materiálu v asfaltové směsi pro ložní a obrusné vrstvě na silnici I. třídy – první aplikace v ČR

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Znovuzískaná asfaltová směs (nepřesně označovaná též jako asfaltový recyklát) vzniká jako materiál při frézování či vybourání starých konstrukcí vozovek. S postupem času a nezbytností provádět opravy na větším počtu pozemních komunikací jeho množství vzrůstá a dle dosavadní legislativy se v zásadě vždy jednalo o odpad, který tříděním a předrcením byl přeměňován na druhotnou surovinu označovanou jako R-materiál (samozřejmě při splnění i environmentálních požadavků). Využívání tohoto materiálu do konstrukčních vrstev silnic je známé a to nejen v podobě nestmeleného materiálu v podkladních vrstvách nebo jako obsyp krajnic, ale i jako dílčí náhrada kameniva v asfaltové směsi. Technické předpisy platné v CŘ nicméně dosud limitovaly využití v krytovém souvrství a současně klíčový správce pozemních komunikací – Ředitelství silnic a dálnic – neumožňovalo použití takového materiálu pro obrusné a ložní vrstvy u silnic I. třídy a u dálnic. K postupné změně dochází od roku 2018, kdy byl realizován první zkušební úsek na silnici I. třídy, kde se aplikovalo až 50 % -materiálu v ložní a obrusné vrstvě společně s volbou vhodných aditiv nebo vhodného asfaltového pojiva. Vlastní pokládce předcházel podrobný technologický návrh asfaltových směsí s testováním v laboratoři. Zvoleny byly technicky vhodné varianty, které byly realizovány a u kterých byl po provedení vlastního úseku v délce přibližně 1 km proveden odběr a rozšířený soubor zkoušek. Souhrnné poznatky jsou shrnuty v příspěvku.

  • Název v anglickém jazyce

    Experience with the utilization of higher content of reclaimed asphalt in the asphalt mixture for binder and wearing course of a trunk road - first application in CZ

  • Popis výsledku anglicky

    The reclaimed asphalt mixture is produced during milling and demolishing of old road constructions. During the time and necessity to repair increasing number of roads the amount of reclaimed asphalt material is increasing. According to existing legislation it is defined as waste, which can be by sorting and crushing transformed into a secondary material referred as R-material (of course only after meeting environmental requirements). The use of reclaimed material in the road construction layers is known not only in the form of unbound material in base layers or as a fill of shoulders, but also as a partial replacement of virgin aggregate in asphalt mixture. However, the technical regulations valid in the Czech Republic have so far strict limits in use of reclaimed material in the upper construction layers and at the same time the key investor - Directorate of Roads and Motorways – does not allow the use of such material in surface and binder layer on highway and class I. roads. The gradual change has been taking place since 2018, when the first trial section on the class I. road was processed. On the trial section up to 50% of reclaimed material in surface and binder layers was applied together with the suitable additives or suitable asphalt binder. The paving of trial section was preceded by detailed technological design of asphalt mixtures with detailed laboratory testing. The technically most suitable variants were selected and realized on trial section with approximately length of 1 km. During the paving control mix samples were taken for comparison with the laboratory mix design results. The findings are summarized in the paper.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Týden výzkumu a inovací pro praxi a životní prostředí 2019

  • ISBN

    978-80-85990-34-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    1-10

  • Název nakladatele

    CEMC - České ekologické manažerské centrum

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Hutopeče

  • Datum konání akce

    19. 3. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku