Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

České základní školy v měnící se společnosti: nazrála již doba na zavedení školní sociální práce?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F45773009%3A_____%2F19%3AN0000006" target="_blank" >RIV/45773009:_____/19:N0000006 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.socialniprace.cz/index.php?sekce=2&ukol=detail&id=106&clanekid=1202" target="_blank" >http://www.socialniprace.cz/index.php?sekce=2&ukol=detail&id=106&clanekid=1202</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    České základní školy v měnící se společnosti: nazrála již doba na zavedení školní sociální práce?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V kontextu dlouhodobějších proměn společnosti (individualizace, migrace, hodnotová pluralita, sociální a kulturní diverzita, proměna rodiny a dětství, sociální nerovnosti atd.) i aktuálních změn českého školství (zejm. inkluzivní vzdělávání) si článek klade za cíl oživit diskusi o vhodnosti institucionalizace školní sociální práce v prostředí českých základních škol. Komparujeme přitom pohledy ředitelů základních škol a oborníků z oblasti sociální práce. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Vymezení školní sociální práce diskutujeme v kontextu proměn vzdělávání konceptualizovaných jako důsledek společenských procesů postmoderní doby. METODY: Stať pracuje s daty získanými prostřednictvím vyčerpávajícího dotazníkového šetření zaměřeného na ředitele základních škol ČR (N=1763, návratnost 43 %). VÝSLEDKY: Ačkoliv odborníci z oblasti sociální práce spojovali s institucionalizací školní sociální práce řadu pozitivních efektů zejména v oblasti podpory škol při naplňování jejich vzdělávacího a výchovného poslání v podmínkách měnící se společnosti, většina ředitelů základních škol o přínosu školní sociální práce přesvědčena nebyla. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Případné vymezení a následná institucionalizace školní sociální práce v českém prostředí by se jednak měla uskutečňovat v úzkém dialogu s potřebami základních škol, již existujícím organizačním a institucionálním kontextem poradenství v českém školství a měnící se společenskou situací. Současně by mj. vyžadovala zpracování odpovídajících metodických materiálů a reflexi tohoto odvětví sociální práce ve studijních programech VOŠ a VŠ oborů sociální práce.

  • Název v anglickém jazyce

    Basic Schools in the Czech Republic: Is It the Right Time Now to Institute School Social Work?

  • Popis výsledku anglicky

    In terms of longer-term transformations of society (individualisation, migration, value pluralism, social and cultural diversity, the transformation of the family and childhood, social inequalities, etc.) as well as the current changes of Czech education (inclusive education), the article aims to revive the debate on institutionalization of School social work. In doing so, views of directors of basic schools and social work experts were compared. THEORETICAL BASE: Delineation of School social work is discussed in connection to changing education resulting from socioeconomic processes of the postmodern period. METHODS: Quantitative data obtained through an exhaustive questionnaire survey focused on the directors of the Czech basic schools were used (1763 completed questionnaires, response rate 43%). OUTCOMES: Although social work experts associate with institutionalisation of School social work a variety of positive effects, especially in the area of supporting schools in meeting their educational mission, most directors of schools tended to reject the idea of School social work. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Definition and subsequent institutionalization of Czech School social work, firstly, should take place in close dialogue with the needs of the schools, the existing organizational and institutional environment of education and school consultancy; secondly, adequate methodological support and elaboration of School social work study programmes at universities would be necessary.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociální práce / Sociálna práca

  • ISSN

    1213-6204

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    19

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    121-135

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85078608831