Individuální práce s obtížně umístitelnými uchazeči o zaměstnání. Případová studie na vybraném kontaktním pracovišti Úřadu práce ČR
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F45773009%3A_____%2F22%3AN0000074" target="_blank" >RIV/45773009:_____/22:N0000074 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://katalog.vupsv.cz/fulltext/PB_02-2022.pdf" target="_blank" >https://katalog.vupsv.cz/fulltext/PB_02-2022.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Individuální práce s obtížně umístitelnými uchazeči o zaměstnání. Případová studie na vybraném kontaktním pracovišti Úřadu práce ČR
Popis výsledku v původním jazyce
Individuální práce s klienty představuje základ zprostředkovatelské a poradenské činnosti úřadů práce a jako taková tvoří jádro aktivní politiky zaměstnanosti. Policy brief shrnuje hlavní zjištění případové studie, jejímž cílem bylo porozumění individuální práci s obtížně umístitelnými uchazeči – tomu, jaký postup volí při práci s klienty linioví pracovníci na různých pozicích, s jakými problémy se přitom potýkají a jaké faktory individuální práci s klienty ovlivňují. Studie byla provedena kvalitativními postupy v roce 2019 na vybraném kontaktním pracovišti Úřadu práce ČR. Zjištění ukazují, že možnosti individualizace na oddělení zprostředkování značně limituje systémové nastavení práce zprostředkovatelek, zejména nízký důraz na jejich kvalifikaci v oblasti práce s klientem a omezené možnosti jejího rozvoje, nevhodné pracovní prostředí, nízká časová dotace na uchazeče, přetížení administrativními činnostmi a omezené prostředky prevence syndromu vyhoření. Individuální přístup je tak v rámci zprostředkování značně omezený. Úzké zaměření zprostředkovatelek nicméně dobře vyvažovaly jejich kolegyně na pozicích poradkyň na oddělení poradenství, jejichž přístup mj. zahrnoval důvěru, empatii, komplexnost a respekt ke klientům. Celkově se tak na sledovaném pracovišti do značné míry dařilo identifikovat problémy a potřeby uchazečů. Bariéru naplnění ideálu individualizace a přístupu „na míru“ ovšem představovala omezená dostupnost širokého spektra služeb, jež by identifikovaným potřebám odpovídaly, a také pouze marginální spolupráce s vnějšími subjekty při řešení konkrétních případů. Doporučení pro nastavení výkonu individuální práce s klienty na Úřadu práce ČR zahrnují odstraňování vnitřních bariér (zlepšování pracovních podmínek pracovníků, omezování jejich administrativní zátěže, rozvoj systému vzdělávání v této oblasti ad.) i širší, systémové změny (rozšíření možností využití vhodných nástrojů APZ pro uchazeče s komplexními bariérami zaměstnání, rozvoj provázanosti služeb zaměstnanosti, sociální práce a sociálních služeb).
Název v anglickém jazyce
Individual work with jobseekers with placement difficulties. Case study of a selected contact branch of the Labour Office of the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
Individual work with clients forms the basis of the mediation and advisory services of employment offices and, as such, represents the core of active employment policy. This policy brief provides a summary of the main findings of a case study, the aim of which was to form an understanding of individual work with difficult-to-place applicants – the processes selected by workers in various positions for dealing with their clients, the problems they face and the factors that influence individual work with clients. The study was conducted in 2019 employing qualitative procedures at a selected contact branch of the Labour Office of the Czech Republic. The findings revealed that the potential for individualisation in the mediation department were significantly limited by the systemic settings of the work of mediators, in particular the low degree of emphasis on their qualifications in terms of working with clients and limited opportunities for their development in this respect, their unsuitable work environment, short time allowances for clients, overloading with administrative work and limited means concerning the prevention of burnout syndrome. Individual access to mediation is, thus, considerably limited. However, the limited focus of mediators was balanced by their colleagues who work as advisors in the counselling department, whose approach included, inter alia, trust, empathy, comprehensiveness and respect for their clients. Overall, the monitored branch was found to be largely successful in terms of identifying the problems and needs of applicants. However, the main barrier to fulfilling the ideal of an individualised and “tailor-made” approach concerned the limited availability of a wide range of services that would serve to meet the requirements identified, as well as the only marginal level of cooperation with external entities when addressing specific cases. Recommendations for the settings of the Labour Office of the Czech Republic’s approach to individual work with clients include the removal of internal barriers (improving the working conditions of Labour Office staff, limits to the administrative burden they face, the development of the education system in this area, etc.) and the introduction of broader, systemic changes (expansion of the potential for the use of suitable active employment policy tools for applicants with complex barriers to employment and the enhancement of the inter-connection of employment services, social work and social services).
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů