Inkluzivní škola
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46358978%3A_____%2F18%3A00000136" target="_blank" >RIV/46358978:_____/18:00000136 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Inkluzivní škola
Popis výsledku v původním jazyce
Inkluze je filozofický koncept. Hlavní myšlenky inkluze by měly být naplněny pomoci opatření, potřebných k začlenění dítěte se speciální vzdělávací potřebou do kolektivu. Mechanismy začlenění těchto dětí jsou upraveny v legislativě. Například právo dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami ve spádové škole upravuje zákon z roku 2005. Novela školského zákona, která vstoupila v platnost od 1. září roku 2016, zavádí pojem "Podpůrná opatření". Tato opatření by měla přispět k optimalizaci výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a na jejích začlenění do kolektivu žáků bez speciálních vzdělávacích potřeb. Praktické naplnění vize inkluze je předmětem debat odborné a laické veřejnosti. Příspěvek pojednává o faktorech inkluze a snaží se zachytit proměnné axiologického charakteru. Podstatnou části příspěvku je popis Základní a praktické školy Gabriely Pelechové v Dolní Poustevně, která realizuje inkluzívní vzdělávání po dobu více než 20 let. Činnost školy může být inspirativní a vyvolat dialog o realizaci filozofického konceptu, jehož kořeny sahají do přelomu 18 a 19 století.
Název v anglickém jazyce
Inclusive school
Popis výsledku anglicky
Inclusion is a philosophical concept. The main ideas of inclusion should be fulfilled with the help of the measures needed to include a child with a special educational need in the collective. The mechanisms for the inclusion of these children are regulated in legislation. For example, the right of a child with special educational needs in a catchment area school is regulated by a law of 2005. The amendment to the Education Act, which entered into force on 1 September 2016, introduces the term "Supporting Measures". These measures should help to optimize the teaching of pupils with special educational needs needs and their inclusion in the group of pupils without special educational needs. The practical fulfillment of the vision of inclusion is the subject of debate by the professional and lay public. The paper deals with the factors of inclusion and tries to capture variables of an axiological nature. An essential part of the paper is a description of the Gabriela Pelechová Elementary and Practical School in Dolní Poustevna, which has been implementing inclusive education for more than 20 years. The activities of the school can be inspiring and provoke a dialogue about the realization of a philosophical concept, whose roots go back to the turn of the 18th and 19th centuries.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Aktuálne spoločenské témy v edukačnej praxi
ISBN
9788055714455
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
171-177
Název nakladatele
Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici
Místo vydání
Banská Bystrica
Místo konání akce
Banská bystrica
Datum konání akce
6. 5. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—