Co je inkluzívní a co společné vzdělávání?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F23%3A10475285" target="_blank" >RIV/00216208:11410/23:10475285 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=4wFE5qcW.p" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=4wFE5qcW.p</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Co je inkluzívní a co společné vzdělávání?
Popis výsledku v původním jazyce
Po více než šesti letech od účinnosti proinkluzívní novely školského zákona se text zabývá pojetím tzv. inkluze v ČR. Nejprve se věnuje pojmovému zmatení, kdy se při přípravě novely prosadilo lidskoprávní vymezení proinkluzívního vzdělávání jako nároku všech žáků naspolečné vzdělávání inspirované rétorikou mezinárodních institucí. Ve fázi pilotní přípravy pak převážilo speciálně pedagogické pojetí inkluze s důrazem na podporu žáků se (zejména zdravotním) znevýhodněním v běžné škole. Inkluze tak byla učiteli běžných škol vnímána jako "cizí" idea, která je věcí speciálně pedagogické péče. Pedagogické pojetí však k inkluzi přistupuje jako ke změně kultury školního vzdělávání všech žáků. Doloženo je to na několika příkladech (asistent pedagoga, pedagogická podpora, tzv. co-teaching a učitelství jako týmová profese). Tyto nové prvky nemají být vázány na přítomnost žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ale mají být využívány ku prospěchu všech včetně žáků nadaných.
Název v anglickém jazyce
What is inclusive education and co-education
Popis výsledku anglicky
After more than six years since the pro-inclusive amendment to the Education Act came into effect, the paper deals with the concept of so-called inclusive education in the Czech Republic. First, it deals with the conceptual confusion when, during the preparation of the amendment, the human rights definition of pro-inclusive education as the right of all pupils to common education inspired by the rhetoric of international institutions was asserted. In the pilot preparation phase, the special education concept of inclusion prevailed with an emphasis on supporting pupils with (especially health) disadvantages in regular schools. Inclusion was thus perceived by ordinary schools teachers as a "foreign" idea, which is a matter of special educational care. However, the pedagogical concept approaches inclusion as a change in the culture of school education for all pupils. This is evidenced by several examples (teaching assistant, co-teaching and teaching as collaborative or team profession). These new elements should not be tied to the presence of pupils with special educational needs, but should be used for the benefit of all, including gifted pupils.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Svět nadání
ISSN
1805-7217
e-ISSN
1805-7217
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
1-9
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—