Náměty pro diskuse o problémech vzdělávání (odkaz J.A.komenského)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46358978%3A_____%2F20%3A00000246" target="_blank" >RIV/46358978:_____/20:00000246 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://poloniajournal.wseh.pl/sites/default/files/article/polonia-journal-12.2020.17.pdf" target="_blank" >https://poloniajournal.wseh.pl/sites/default/files/article/polonia-journal-12.2020.17.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.36228/PJ.12/2020.17" target="_blank" >10.36228/PJ.12/2020.17</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Náměty pro diskuse o problémech vzdělávání (odkaz J.A.komenského)
Popis výsledku v původním jazyce
Odkaz Jana Amose Komenského je možno chápat jako udržování kontinuální odborné a společenské diskuze o problémech vzdělávání a učení. Příspěvek vychází z myšlenky, kterou J. A. Komenský formuloval v Didaktice velké „má-li však člověk státi se člověkem, musí být vzděláván“. V práci Brána jazyků otevřená Komenský postuloval myšlenku respektovat ve vyučování přirozený fyzický, duševní a sociální vývoj dítěte, žáka, studenta i dospělého člověka. V práci Labyrint světa a ráj srdce charakterizuje Komenský učení jako „nesnadný a bolestivý vstup do života“. Příspěvek se zaměřuje na konfrontaci těchto i dalších myšlenek J. A. Komenského se současnou turbulentní, elektronizovanou a digitalizovanou dobou. Z tohoto kontextu vyúsťuje požadavek více zkoumat didaktický proces ve školství i v dalším vzdělávání. Z tohoto zkoumání vyvozuje autor některé náměty jak zkvalitnit proces výuky na základních, středních i vysokých školách a ve vzdělávání dospělých
Název v anglickém jazyce
THEME FOR DISCUSSION ABOUT PROBLEM OF EDUCATION (INTELLECTUAL LEGACY J. A. COMENIUS)
Popis výsledku anglicky
The legacy of Jan Amos Comenius can be understood as a continuously professional and social discussion on the issues of education and learning. The article presents the idea formulated by J. A. Comenius in the Great Didactics: “If a person is to become a man, he must be educated“. In his work called “The gate of unlocked languages”, Comenius postulated the thought of respecting the natural, physical, spiritual and social development of a human - a child, a student and an adult. In the work “Labyrinth of the World and Paradise of the Heart”, Comenius characterises learning as „difficult and bitter entry into life“. The article focuses on confronting the ideas of J. A. Comenius with the current, turbulent, electronic and digitalised times. The context results in the need for more investigation in the area of the didactic process in schools and further education. The author introduces suggestions connected with the improvement of the teaching processes at elementary and secondary schools as well as at universities and in adult education.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Polonia Journal
ISSN
2083-3121
e-ISSN
—
Svazek periodika
2020
Číslo periodika v rámci svazku
12
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
275-299
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—