Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Enhancement of Combustion of Vegetable Oil in Diesel Engines at Low Loads with Hydrogen

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24210%2F09%3A%230001370" target="_blank" >RIV/46747885:24210/09:#0001370 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Enhancement of Combustion of Vegetable Oil in Diesel Engines at Low Loads with Hydrogen

  • Popis výsledku v původním jazyce

    A turbodiesel tractor engine engine was operated at idle and several low-rpm, low-load points on fuel-grade rapeseed oil heated to 60-70?C, with up to 5.5% of hydrogen by volume (600 g/h) injected into the intake air. Emissions of HC, CO, and NOx have all markedly decreased with increasing hydrogen concentrations. At higher hydrogen concentrations the onset of the combustion became noticeably delayed and the peak combustion pressure has decreased. The results suggest that the addition of a relatively small amount of hydrogen into the intake air of an engine running on heated rapeseed oil at low rpm and low load can bring the emissions of HC and PM, normally several times higher compared to operation on diesel fuel, back to their ?diesel? level. This might also aid in preventing the buildup of deposits within the engine under such operating conditions. It is expected that the effect of the hydrogen co-firing can be further enhanced by optimization of the injection timing and other param

  • Název v anglickém jazyce

    Enhancement of Combustion of Vegetable Oil in Diesel Engines at Low Loads with Hydrogen

  • Popis výsledku anglicky

    A turbodiesel tractor engine engine was operated at idle and several low-rpm, low-load points on fuel-grade rapeseed oil heated to 60-70?C, with up to 5.5% of hydrogen by volume (600 g/h) injected into the intake air. Emissions of HC, CO, and NOx have all markedly decreased with increasing hydrogen concentrations. At higher hydrogen concentrations the onset of the combustion became noticeably delayed and the peak combustion pressure has decreased. The results suggest that the addition of a relatively small amount of hydrogen into the intake air of an engine running on heated rapeseed oil at low rpm and low load can bring the emissions of HC and PM, normally several times higher compared to operation on diesel fuel, back to their ?diesel? level. This might also aid in preventing the buildup of deposits within the engine under such operating conditions. It is expected that the effect of the hydrogen co-firing can be further enhanced by optimization of the injection timing and other param

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    JT - Pohon, motory a paliva

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2009

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    SAE Technical Paper Series

  • ISSN

    0148-7191

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2009

  • Číslo periodika v rámci svazku

    24-0047

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus