Spalování směsi etanolu s rostlinným olejem ve vznětových motorech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F11%3A00189536" target="_blank" >RIV/68407700:21220/11:00189536 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/46747885:24210/11:#0002583
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Spalování směsi etanolu s rostlinným olejem ve vznětových motorech
Popis výsledku v původním jazyce
Rostlinné oleje, palivářsky používané především pro výrobu bionafty, lze též přímo spalovat ve vznětových motorech v jejich původní neesterifikované formě. Vzhledem k vysoké viskozitě a vyššímu bodu vzplanutí rostlinných olejů je jejich využití jako motorových paliv možné při zvýšené teplotě, v ohřátém motoru a při středních a vyšších zatíženích motoru. Tato práce vyšetřuje návrh snížit viskozitu i bod vzplanutí olejů přimíšením malého množství etanolu. Měření provedená na typickém traktorovém motoru Zetor 1505, poháněném ohřátým řepkovým olejem palivové kvality, s přísadou 10 % hm. komerčního paliva E85 (85 % etanol) poukazují na možné dílčí přínosy při vyšších zatíženích motoru, kdy jsou průběh spalování řepkového oleje i výfukové emise příznivé. Přinízkých zatíženích, kdy je spalování řepkového oleje problematické, bylo naopak zjištěno zhoršení průběhu hoření paliva a výrazné zvýšení emisí HC a CO. Přidávání etanolu do rostlinného oleje tudíž při nízkých zatíženích motoru zhoršuje
Název v anglickém jazyce
Combustion of ethanol-Vegetable oil Blends in Diesel engines
Popis výsledku anglicky
Vegetable oils, utilized in transportation primarily as a feedstock for biodiesel, can be also combusted in diesel engines in their neat, non-esterified form. Given the high viscosity and high flash point of vegetable oils, they need to be used heated, in a warm engine, operated at moderate to high loads. This study examines the possibility to reduce the viscosity and the flash point of vegetable oils by blending with a small quantity of ethanol. Experimental work carried on a typical tractor diesel engine Zetor 1505, fueled by heated fuel-grade rapeseed oil in its neat form and with 10 % by weight of commercial E85 fuel containing 85% ethanol, reveals emissions benefits (decrease in HC, CO and NO x ) at higher loads, where the combustion of rapeseed oil is not considered to be problematic. At low loads, where rapeseed oil combusts poorly, the addition of ethanol further delayed the combustion and increased both HC and CO emissions. Addition of ethanol, while in some ways possibly bene
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JT - Pohon, motory a paliva
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Listy cukrovarnické a řepařské
ISSN
1210-3306
e-ISSN
—
Svazek periodika
127
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
185-189
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—