Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Performance of a modern diesel engine powered by diesel fuel, rapeseed oil and a diesel-rapeseed oil mixture

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24210%2F11%3A%230002581" target="_blank" >RIV/46747885:24210/11:#0002581 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Performance of a modern diesel engine powered by diesel fuel, rapeseed oil and a diesel-rapeseed oil mixture

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Non-esterified vegetable oils, a renewable energy resource, are considered as one of the possible alternatives to petroleum-based fuels. In contrast to the diesel fuel traditionally used in compression ignition engines, rapeseed oil has a higher and temperature-dependent viscosity. Past experimental work on the performance of diesel engines fueled by rapeseed oil was performed on engines with volumetric fuel metering. Newer Common Rail fuel injection systems, however, use metering based on fuel pressureand the length of the injector opening. In this work, a Cummins ISBe4 engine with a Common Rail system has been operated on diesel fuel, fuel-grade rapeseed oil heated to about 50°C, and a mix of equal masses of these two fuels. Operation on pure rapeseed oil has resulted in about 10% decrease in maximum torque and a non-uniform changes in emissions of gaseous pollutants. The results show that rapeseed oil and its mixture with diesel fuel can potentially be used in an engine with a Comm

  • Název v anglickém jazyce

    Performance of a modern diesel engine powered by diesel fuel, rapeseed oil and a diesel-rapeseed oil mixture

  • Popis výsledku anglicky

    Non-esterified vegetable oils, a renewable energy resource, are considered as one of the possible alternatives to petroleum-based fuels. In contrast to the diesel fuel traditionally used in compression ignition engines, rapeseed oil has a higher and temperature-dependent viscosity. Past experimental work on the performance of diesel engines fueled by rapeseed oil was performed on engines with volumetric fuel metering. Newer Common Rail fuel injection systems, however, use metering based on fuel pressureand the length of the injector opening. In this work, a Cummins ISBe4 engine with a Common Rail system has been operated on diesel fuel, fuel-grade rapeseed oil heated to about 50°C, and a mix of equal masses of these two fuels. Operation on pure rapeseed oil has resulted in about 10% decrease in maximum torque and a non-uniform changes in emissions of gaseous pollutants. The results show that rapeseed oil and its mixture with diesel fuel can potentially be used in an engine with a Comm

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JT - Pohon, motory a paliva

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA101%2F08%2F1717" target="_blank" >GA101/08/1717: Optimalizace spalování rostlinných olejů ve vznětových motorech</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    International Doctoral Seminar

  • ISBN

    978-80-8096-145-9

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    304-314

  • Název nakladatele

    STU Trnava

  • Místo vydání

    Trnava

  • Místo konání akce

    Smolenice castle, Slovakia

  • Datum konání akce

    15. 5. 2011

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku