SAE-2011-24-0104 - Experimental Investigation of Rapeseed Oil Combustion in a Modern Common-Rail Diesel Engine
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F11%3A00190764" target="_blank" >RIV/68407700:21220/11:00190764 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
SAE-2011-24-0104 - Experimental Investigation of Rapeseed Oil Combustion in a Modern Common-Rail Diesel Engine
Popis výsledku v původním jazyce
Neat, non-esterified vegetable oils, alternative, locally produced, renewable fuels for diesel engines, have considerably higher viscosity than diesel fuel, even when heated. While mechanical injection pumps with volumetric fuel metering compensate for higher viscosity of the fuel by an increased injection pressure, and possibly longer ignition delay is on some engines compensated by an earlier injection due to higher density and bulk modulus of vegetable oils, newer common-rail type systems do not havesuch mechanism, and inject vegetable oils and diesel fuel at comparable timing and pressures. The complexity of the newer injection systems also raises the issue of the effects of varying fuel properties. This paper reports on laboratory experiments carried on a four-cylinder, 4.5-liter Cummins ISBe4 engine with a Bosch Common Rail injection system, fitted with an auxiliary heated secondary fueling system, and operated on fuel-grade rapeseed oil heated to 50-60 °C. The results show only
Název v anglickém jazyce
SAE-2011-24-0104 - Experimental Investigation of Rapeseed Oil Combustion in a Modern Common-Rail Diesel Engine
Popis výsledku anglicky
Neat, non-esterified vegetable oils, alternative, locally produced, renewable fuels for diesel engines, have considerably higher viscosity than diesel fuel, even when heated. While mechanical injection pumps with volumetric fuel metering compensate for higher viscosity of the fuel by an increased injection pressure, and possibly longer ignition delay is on some engines compensated by an earlier injection due to higher density and bulk modulus of vegetable oils, newer common-rail type systems do not havesuch mechanism, and inject vegetable oils and diesel fuel at comparable timing and pressures. The complexity of the newer injection systems also raises the issue of the effects of varying fuel properties. This paper reports on laboratory experiments carried on a four-cylinder, 4.5-liter Cummins ISBe4 engine with a Bosch Common Rail injection system, fitted with an auxiliary heated secondary fueling system, and operated on fuel-grade rapeseed oil heated to 50-60 °C. The results show only
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JT - Pohon, motory a paliva
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
ICE2011 10th International Conference on Engines & Vehicles
ISBN
978-88-900399-5-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
1
Strana od-do
125
Název nakladatele
SAE Torino Group
Místo vydání
Torino
Místo konání akce
Capri, Napoli
Datum konání akce
11. 9. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—