Využití metody vícekriteriálního rozhodování v rozhodovacím procesu zákazníka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24310%2F17%3A00004228" target="_blank" >RIV/46747885:24310/17:00004228 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.dfek.zcu.cz/tvp/" target="_blank" >https://www.dfek.zcu.cz/tvp/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití metody vícekriteriálního rozhodování v rozhodovacím procesu zákazníka
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem tohoto článku je navrhnout statistickou metodu vhodnou pro vyhodnocování většího počtu informací. Byla zvolena metoda vícekriteriálního rozhodování zvaná TOPSIS, která umožňuje přizpůsobení individuálně dle konkrétních potřeb výzkumníka. Touto metodou byly analyzovány technické parametry 302 notebooků šesti značek, které jsou prodávány prostřednictvím třech e-shopů na slovenském trhu. Do analýzy vstoupilo v první fázi 17 technických parametrů, které byly postupně vyřazovány. Do hlavní části statistické analýzy bylo zařazeno 5 parametrů, které byly vyhodnocovány pomocí dvou sad vah důležitosti. Výsledky ukázaly, že nejlepším notebookem je dle sledovaných technických parametrů Acer Aspire V15. Dále bylo zjištěno, že kvalita notebooků není ovlivněna druhem internetového obchodu, kde se notebooky prodávají. V poslední části výzkumu byl zjišťován vztah ceny a kvality. U všech značek notebooků platí, že existuje silná kladná korelace mezi cenou a kvalitou, jinými slovy, že s cenou roste i kvalita notebooků. Tomuto pravidlu se vymyká značka HP, která nabízí vysokou kvalitu za nižší cenu. Tuto značku lze tedy doporučit zákazníkům, kteří ocení kvalitu, ale nemají dostatek finančních prostředků na nákup dražších značek notebooků.
Název v anglickém jazyce
Use of Multi-criteria Method in Customer Decision Making Process
Popis výsledku anglicky
The goal of this paper is to propose a statistical method suited for an evaluation, which will be suited to evaluate a bigger number of parameters. The TOPSIS multi-criteria method has been chosen. This method was used to analyse 302 notebooks out of six brands, which are being sold on three Slovenian e-shops. In the first phase, there were 17 parameters to start off. They were continuously removed until five remained. They entered the main part of the analysis where they were evaluated with the help of two sets of importance scales. The results show that the best notebook of all observed parameters is Acer Aspire V15. Moreover, it proved that the notebook quality is not determined by the e-shop in which it is sold. In the last part of the research there was the relationship between the price and the quality studied. The results proved that there is a strong correlation between quality and price across all evaluated brands. In other words, the more it costs the better quality it is. This rule defies the brand HP, which offers high quality for lower prices. Therefore, this brand can be recommended to customers, who prefer quality but do not have enough means to buy more expensive notebooks.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50204 - Business and management
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Trendy v podnikání
ISSN
1805-0603
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
68-75
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—