Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Využití metody vícekriteriálního rozhodování v rozhodovacím procesu zákazníka

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24310%2F17%3A00004228" target="_blank" >RIV/46747885:24310/17:00004228 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.dfek.zcu.cz/tvp/" target="_blank" >https://www.dfek.zcu.cz/tvp/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Využití metody vícekriteriálního rozhodování v rozhodovacím procesu zákazníka

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem tohoto článku je navrhnout statistickou metodu vhodnou pro vyhodnocování většího počtu informací. Byla zvolena metoda vícekriteriálního rozhodování zvaná TOPSIS, která umožňuje přizpůsobení individuálně dle konkrétních potřeb výzkumníka. Touto metodou byly analyzovány technické parametry 302 notebooků šesti značek, které jsou prodávány prostřednictvím třech e-shopů na slovenském trhu. Do analýzy vstoupilo v první fázi 17 technických parametrů, které byly postupně vyřazovány. Do hlavní části statistické analýzy bylo zařazeno 5 parametrů, které byly vyhodnocovány pomocí dvou sad vah důležitosti. Výsledky ukázaly, že nejlepším notebookem je dle sledovaných technických parametrů Acer Aspire V15. Dále bylo zjištěno, že kvalita notebooků není ovlivněna druhem internetového obchodu, kde se notebooky prodávají. V poslední části výzkumu byl zjišťován vztah ceny a kvality. U všech značek notebooků platí, že existuje silná kladná korelace mezi cenou a kvalitou, jinými slovy, že s cenou roste i kvalita notebooků. Tomuto pravidlu se vymyká značka HP, která nabízí vysokou kvalitu za nižší cenu. Tuto značku lze tedy doporučit zákazníkům, kteří ocení kvalitu, ale nemají dostatek finančních prostředků na nákup dražších značek notebooků.

  • Název v anglickém jazyce

    Use of Multi-criteria Method in Customer Decision Making Process

  • Popis výsledku anglicky

    The goal of this paper is to propose a statistical method suited for an evaluation, which will be suited to evaluate a bigger number of parameters. The TOPSIS multi-criteria method has been chosen. This method was used to analyse 302 notebooks out of six brands, which are being sold on three Slovenian e-shops. In the first phase, there were 17 parameters to start off. They were continuously removed until five remained. They entered the main part of the analysis where they were evaluated with the help of two sets of importance scales. The results show that the best notebook of all observed parameters is Acer Aspire V15. Moreover, it proved that the notebook quality is not determined by the e-shop in which it is sold. In the last part of the research there was the relationship between the price and the quality studied. The results proved that there is a strong correlation between quality and price across all evaluated brands. In other words, the more it costs the better quality it is. This rule defies the brand HP, which offers high quality for lower prices. Therefore, this brand can be recommended to customers, who prefer quality but do not have enough means to buy more expensive notebooks.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50204 - Business and management

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Trendy v podnikání

  • ISSN

    1805-0603

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2017

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    68-75

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus