"Inspirován touhou věnovat vlasti a armádě svou nejlepší sílu..." Čeští Němci ve službách oficiální propagandy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F15%3A%230001218" target="_blank" >RIV/46747885:24510/15:#0001218 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Inspirován touhou věnovat vlasti a armádě svou nejlepší sílu..." Čeští Němci ve službách oficiální propagandy
Popis výsledku v původním jazyce
V rámci pokračujícího výzkumu je možné ve sledované skupině nalézt několik různorodých oblastí s vazbou na dobu Velké války. Jedná o výzkum oficiální propagandy tzv. Válečného tiskového stanu, jehož vznik spadá do doby konce prvního desetiletí 20. století a jehož zákonná ustanovení vstoupila v platnost na počátku konfliktu v roce 1914. Malíři a sochaři oficiální propagandy stáli na jedné straně barikády. Pod vlivem cenzury a jasných předpisů zaznamenávali na základě předepsaných ?exkurzí? krajinu, bojiště a život vojenských útvarů tak, aby jejich dílo mohlo být prezentováno v rámci válečných úspěchů rakousko-uherské monarchie. Byli uchráněni přímých bojů, pobytu v zákopech. Zde vznikly nejen portréty vysokých armádních důstojníků Ferdinanda Staegera, ale i expresivně pojatí albánští bojovníci Franze Thieleho nebo až neuvěřitelně naturalisticky provedené grafické cykly z dílny Heinricha Hönicha.
Název v anglickém jazyce
"Inspired by the desire to devote his homeland and his best military power ..." Czech Germans in the service of official propaganda
Popis výsledku anglicky
The ongoing research on the studied group has revealed several diverse areas associated with the Great War. This research is into the official propaganda produced by the so-called War press tent, founded towards the end of the first decade of the 20th century, whose legal provisions came into force at the beginning of the conflict in 1914. The painters and sculptors of official propaganda stood on one side of the barricade. Due to censorship and clear regulations, and based on the prescribed ?excursions?, they depicted landscapes, battlefields and the life of military units in such a way that their work could show the military success of the Austro-Hungarian Empire. They were spared direct fighting and life in the trenches. In this context were creatednot only the portraits of senior military officers by Ferdinand Staeger, but also the expressive paintings of Albanian fighters by Franz Thiele, and the almost unbelievably naturalistic works of the graphic art cycles by Heinrich Hönich.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP409%2F12%2F0756" target="_blank" >GAP409/12/0756: Ušlechtilá soutěž obou národů - Dějiny uměleckého spolku Metznerbund v Čechách 1920-1945</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Na Sibiř! Německočeští výtvarní umělci v první světové válce na východní frontě a v sibiřském zajetí
ISBN
9788087707142
Počet stran výsledku
52
Strana od-do
20-71
Počet stran knihy
192
Název nakladatele
Oblastní galerie Liberec
Místo vydání
Liberec
Kód UT WoS kapitoly
—