Výzkumná sonda do stavu grafomotorické přípravy dětí předškolního věku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F19%3A00007207" target="_blank" >RIV/46747885:24510/19:00007207 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/2-2019/" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/2-2019/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výzkumná sonda do stavu grafomotorické přípravy dětí předškolního věku
Popis výsledku v původním jazyce
Předložený příspěvek se zabývá problematikou grafomotoriky u dětí předškolní- ho věku. Přináší výsledky pilotního výzkumu grafomotorických dovedností realizovaného v 16 mateřských školách Libereckého kraje v letech 2017–2018. Šetření se zúčastnilo 183 dětí (98 dívek a 85 chlapců) ve věku 5–7 roků. Hodnocena byla schopnost správného provedení 4 grafomotorických cviků (A – horní oblouky, B – spodní oblouky, C – ostré obraty, D – spirála). Výsledky ukazují, že celková úroveň grafomotorických dovedností není uspokojivá a je nižší, než je pro tento věkový rozsah obecně předpokládáno (požadavky nesplňuje cca polovina chlapců a čtvrtina dívek). Znepokojivé je ale celkově velmi pomalé zlepšování dovedností s věkem dětí a vysoký podíl dětí (60 %) s nesprávným držením psací potřeby. V rámci diskuse jsou analyzovány příčiny současného stavu rozvoje grafomotorických dovedností a je předložen nástin dalších směrů výzkumu a podpory rozvoje této oblasti v předškolním vzdělávání.
Název v anglickém jazyce
Research Investigation to Graphomotoric Preparation of Children Preschool Age
Popis výsledku anglicky
This paper deals with the issue of children preschool age graphomotorics. It brings results of pilot research of graphomotoric skills realized in 16 kindergarten of Liberec region in 2017 up to 2018. 183 children were attended of this research (98 girls and 85 boys) 5 up to 7 years old. It was rated ability of right performance of 4 graphomotoric exercises (A – upper arc, B – bottom arc, C – sharp turnover, D – spiral). Results show that the general level of graphomo- toric skills is not satisfactory and it is lower than it is universally assumed for this age range (approx. a half of boys and a quarter of girls do not fulfi ll these requests). However, overall, very slow skills improvement with age of children is and high share of children (60 %) with wrong holding of writing need. Within discussion are analyzed the reasons of actual state of graphomotoric skills and it is presented a suggestion of next directions of research and support development in this area in preschool education.Key words: graphomotorics, preschool edu- cation, reading and writing for beginners, holding of writing needs, graphomotoric elements, graphomotoric skills.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
—
Svazek periodika
3
Číslo periodika v rámci svazku
2/2019
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
47-71
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—