Reflexe k novele zákona o pedagogických pracovnících pohledem pedagogických fakult
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F23%3A00011912" target="_blank" >RIV/46747885:24510/23:00011912 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/60076658:12410/23:43907312
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/issue/view/2316" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/issue/view/2316</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2023-1-115" target="_blank" >10.5817/PedOr2023-1-115</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Reflexe k novele zákona o pedagogických pracovnících pohledem pedagogických fakult
Popis výsledku v původním jazyce
Do diskuse o profesionalizaci učitelského povolání a o budoucnosti českého školství proniká široké názorové spektrum. Reprezentují jej různé zájmové i profesní skupiny, politici, učitelé, ředitelé i vzdělavatelé pedagogů. Cílem příspěvku je zaznamenat diskusi, která doprovázela v průběhu roku 2022 druhé kolo projednávání novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, a to ve vztahu k uvažované změně pohledu na kvaliϐikaci učitele. V přehledové studii je zaznamenán názorový pohled zástupců pedagogických fakult a dalších subjektů na novelu uvedeného zákona, a to v kontextu argumentů vycházejících z nedostatku učitelů v praxi. Text propojuje pohledy na získávání nových zájemců o učitelskou profesi cestou přenesení odpovědnosti uznání kvalifikace na vedení školy s požadavky regulátora (MŠMT) na studijní programy připravující učitele a s nároky na kvalitu učitele deklarované ve Strategii 2030+. Řešení nedostatku učitelů je diskutováno také ve vztahu ke struktuře doplňujícího pedagogického studia, které má být základem profesní jistoty do praxe nastoupivších pedagogů – absolventů neučitelských vysokoškolských studijních programů.
Název v anglickém jazyce
Reflections on the on the amendment to act on pedagogical workers from the perspective of faculties of education
Popis výsledku anglicky
The discussion on the professionalization of the teaching profession and the future of Czech education is inϐluenced by a wide range of opinions. These are represented by various interest and professional groups, politicians, teachers, principals, and teacher educators. This paper aims to document the discussion that accompanied the second round of deliberations on the amendment to Act No. 563/2004 Coll., on Pedagogical Workers and the Amendment of Some Acts, in 2022, with the contemplated change in the view of teacher qualiϐications. The overview study records the opinions of representatives of pedagogical faculties and other entities on the amendment to the aforementioned act, in the context of arguments based on the shortage of teachers in practice. The text links perspectives on attracting new candidates to the teaching profession by shifting responsibility for recognizing qualiffications for school management, as well as regulatory requirements (Ministry of Education, Youth, and Sports) for teacher preparation programs and the demands for teacher quality declared in the 2030+ Strategy. The shortage of teachers is also discussed about the structure of complementary teacher education, which is intended to provide professional security for a non-teacher university program graduates entering teaching practice.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
33
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
115-138
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—