Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Reflexe k novele zákona o pedagogických pracovnících pohledem pedagogických fakult

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F23%3A00011912" target="_blank" >RIV/46747885:24510/23:00011912 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/60076658:12410/23:43907312

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.muni.cz/pedor/issue/view/2316" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/issue/view/2316</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2023-1-115" target="_blank" >10.5817/PedOr2023-1-115</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Reflexe k novele zákona o pedagogických pracovnících pohledem pedagogických fakult

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Do diskuse o profesionalizaci učitelského povolání a o budoucnosti českého školství proniká široké názorové spektrum. Reprezentují jej různé zájmové i profesní skupiny, politici, učitelé, ředitelé i vzdělavatelé pedagogů. Cílem příspěvku je zaznamenat diskusi, která doprovázela v průběhu roku 2022 druhé kolo projednávání novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, a to ve vztahu k uvažované změně pohledu na kvaliϐikaci učitele. V přehledové studii je zaznamenán názorový pohled zástupců pedagogických fakult a dalších subjektů na novelu uvedeného zákona, a to v kontextu argumentů vycházejících z nedostatku učitelů v praxi. Text propojuje pohledy na získávání nových zájemců o učitelskou profesi cestou přenesení odpovědnosti uznání kvalifikace na vedení školy s požadavky regulátora (MŠMT) na studijní programy připravující učitele a s nároky na kvalitu učitele deklarované ve Strategii 2030+. Řešení nedostatku učitelů je diskutováno také ve vztahu ke struktuře doplňujícího pedagogického studia, které má být základem profesní jistoty do praxe nastoupivších pedagogů – absolventů neučitelských vysokoškolských studijních programů.

  • Název v anglickém jazyce

    Reflections on the on the amendment to act on pedagogical workers from the perspective of faculties of education

  • Popis výsledku anglicky

    The discussion on the professionalization of the teaching profession and the future of Czech education is inϐluenced by a wide range of opinions. These are represented by various interest and professional groups, politicians, teachers, principals, and teacher educators. This paper aims to document the discussion that accompanied the second round of deliberations on the amendment to Act No. 563/2004 Coll., on Pedagogical Workers and the Amendment of Some Acts, in 2022, with the contemplated change in the view of teacher qualiϐications. The overview study records the opinions of representatives of pedagogical faculties and other entities on the amendment to the aforementioned act, in the context of arguments based on the shortage of teachers in practice. The text links perspectives on attracting new candidates to the teaching profession by shifting responsibility for recognizing qualiffications for school management, as well as regulatory requirements (Ministry of Education, Youth, and Sports) for teacher preparation programs and the demands for teacher quality declared in the 2030+ Strategy. The shortage of teachers is also discussed about the structure of complementary teacher education, which is intended to provide professional security for a non-teacher university program graduates entering teaching practice.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogická orientace

  • ISSN

    1211-4669

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    33

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    115-138

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus