Pracovní povinnost a nově vzniklá subpopulace studujících se specifickými potřebami.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F23%3A00012085" target="_blank" >RIV/46747885:24510/23:00012085 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ojs.cuni.cz/gramotnost/article/view/3146" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/gramotnost/article/view/3146</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337890.3146" target="_blank" >10.14712/25337890.3146</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pracovní povinnost a nově vzniklá subpopulace studujících se specifickými potřebami.
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem výzkumného sdělní je porozumět vlivu pracovní povinnosti při koronavirové pandemii na souběžné vysokoškolské studium a zároveň zpětně poukázat na skutečnost, že studentky v prezenční formě bakalářského studijního programu speciální pedagogika Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci byly aktuálně i potenciálně ohroženy rizikem studijních neúspěchů. Příspěvek ve své první části teoreticky vysvětluje souvislost krizové situace a vzniku speciálních vzdělávacích potřeb u studentek TUL. V následující kapitole reflektuje nový fenomén speciálních vzdělávacích potřeb, které vyvstaly na základě popsaných názorů a postojů studentek v pracovní povinnosti. Poukazuje na zjištění, že pandemie vyvolala u studujících v pracovní povinnosti změny sociálního statutu a ovlivnila jejich plnění studijních povinností. Článek předkládá interpretaci zkušeností studentek se znevýhodněním způsobeným nedostatečnou saturací některých studijních nároků. Na základě výzkumných závěrů předkládáme požadavek precedentního práva studentů na okamžité i následné poskytování podpory a konstatujeme redefinování nové role vysokoškolského poradenství v době krize.
Název v anglickém jazyce
Mandatory work and the new subpoulation of studyng with special educational needs.
Popis výsledku anglicky
The purpose of the research paper is to understand the influence of mandatory work in coronavirus pandemic on concurrent university studies and at the same time to point out the fact that students in the full-time form of the Bachelor‘s Degree Special Education Programme of the Faculty of Science, Humanities and Education Technical University of Liberec were currently and potentially at risk of study failures. In its first part, the paper theoretically explains the connection between the crisis situation and the emergence of special educational needs in TUL students. In the following chapter, it reflects the new phenomenon of special educational needs, which arose on the basis of the described opinions and attitudes of students in the mandatory work. It points to the finding that the pandemic situation caused changes in the social status of students in the mandatory work and affected their fulfilment of study duties. The article presents an interpretation of the experience of female students with disadvantages caused by insufficient saturation of some study entitlements. Based on the research conclusios, we submit a request for a precedent right of students to provide support immediately and subsequently, and we note redefining the new role of university counseling in times of crisis.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7890
e-ISSN
—
Svazek periodika
Volume 19
Číslo periodika v rámci svazku
No.1 (7)
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
49-66
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—