Od androdidaktiky ke gerontodidaktice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F47813059%3A19510%2F18%3AA0000094" target="_blank" >RIV/47813059:19510/18:A0000094 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Od androdidaktiky ke gerontodidaktice
Popis výsledku v původním jazyce
prezentovaná monografie vychází z dlouhodobého teoretického i terénního výzkumu autora (terénní výzkum 2017 - 2018, jakož i z jeho bohatých zkušeností ve sféře androdidaktiky a gerontodidaktiky, kterými se rozumí teorie vzdělávání dospělých a seniorů.Cílem monografie byla identifikace klíčových a podpůrných segmentů gerontodidaktiky, jakož i determinujících rozdílů mezi didaktickým procesem dospělých a seniorských edukantů. Výzkum poukázal na klíčové segmenty: cíl, obsah, forma, metoda, technické prostředky, principy, a podpůrné segmenty: tvořivost, diagnostika, výzkum, marketing, prognózování, poradenstí a edukační reklama. V jednotlivých kapitolách autor demonstruje rozdíly mezi didaktickými komponenty edukačního procesu dospělých a seniorských edukantů, které jsou v případě seniorských edukantů determinované především jejich potřebami, docilitou a psychosomatickým stavem. Monografie je doplněna třemi přílohami: charakteristikou vybraných učebních forem a metod vhodných pro seniory, jakož i charakteristikou metod a technik androdidaktického a gerontodidaktického výzkumu.
Název v anglickém jazyce
From Androdidactics to Gerontodidactics
Popis výsledku anglicky
Presented monograph is based on long-term theoretical and actual practical research of the author (terrain research from 2017-2018), as well as his rich practical experience in the sphere of androdidactics and gerontodidactics, which are understood as theory of adults education and theory of seniors education. The goal of the monograph is to identify the key and the supportive segments of gerontodidactics, as well as to determine differences between didactic process for adult and for senior learners. In research, the key segments: aims, contents, forms, methods, didactic means, tools, technics, and didactic principles; as well as the supportive segments: creativity, diagnostics, research, marketing, prognosis, counselling and outreach are examined. In particular chapters, the author demonstrates the differences between didactic components of educational process of adult and senior learners, which, in the case of senior learners are mostly determined by their needs, docility and psychosomatic eligibility. At the end of presented monograph, there are three attachments: characteristics of selected teaching forms and methods suitable for seniors, as well as characteristics of research methods used in the area of androdidactics and gerontodidactics. Presented monograph is based on long-term theoretical and actual practical research of the author (terrain research from 2017-2018), as well as his rich practical experience in the sphere of androdidactics and gerontodidactics, which are understood as theory of adults education and theory of seniors education. The goal of the monograph is to identify the key and the supportive segments of gerontodidactics, as well as to determine differences between didactic process for adult and for senior learners. In research, the key segments: aims, contents, forms, methods, didactic means, tools, technics, and didactic principles; as well as the supportive segments: creativity, diagnostics, research, marketing, prognosis, counselling and outreach are examined. In particular chapters, the author demonstrates the differences between didactic components of educational process of adult and senior learners, which, in the case of senior learners are mostly determined by their needs, docility and psychosomatic eligibility. At the end of presented monograph, there are three attachments: characteristics of selected teaching forms and methods suitable for seniors, as well as characteristics of research methods used in the area of androdidactics and gerontodidactics.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50300 - Education
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
9788073294434
Počet stran knihy
121
Název nakladatele
Repronis, s.r.o. Ostrava
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS knihy
—