Study of controlled flutter testing in a linear turbine blade cascade
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49193864%3A_____%2F18%3AN0000006" target="_blank" >RIV/49193864:_____/18:N0000006 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ojs.cvut.cz/ojs/index.php/APP/article/view/5372/4946" target="_blank" >https://ojs.cvut.cz/ojs/index.php/APP/article/view/5372/4946</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14311/APP.2018.20.0098" target="_blank" >10.14311/APP.2018.20.0098</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Study of controlled flutter testing in a linear turbine blade cascade
Popis výsledku v původním jazyce
In this paper, experimental testing of flutter and numerical simulations using a commercial code ANSYS CFX and an in-house code TRAF are performed on an oscillating linear cascade of turbine blades installed in a subsonic test rig. Bending and torsional motions of the blades are investigated in a travelling wave mode approach. In each numerical approach, a rig geometry model with a different level of complexity is used. Good agreement between the numerical simulations and experiments is achieved using both approaches and benefits and drawbacks of each technique are commented in this paper. It is demonstrated that both used computational techniques are adequate to predict turbine blade flutter. It is concluded that validated numerical tools can provide a better insight of flutter phenomena of operationally flexible steam turbine last stage blades.
Název v anglickém jazyce
Study of controlled flutter testing in a linear turbine blade cascade
Popis výsledku anglicky
In this paper, experimental testing of flutter and numerical simulations using a commercial code ANSYS CFX and an in-house code TRAF are performed on an oscillating linear cascade of turbine blades installed in a subsonic test rig. Bending and torsional motions of the blades are investigated in a travelling wave mode approach. In each numerical approach, a rig geometry model with a different level of complexity is used. Good agreement between the numerical simulations and experiments is achieved using both approaches and benefits and drawbacks of each technique are commented in this paper. It is demonstrated that both used computational techniques are adequate to predict turbine blade flutter. It is concluded that validated numerical tools can provide a better insight of flutter phenomena of operationally flexible steam turbine last stage blades.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
R - Projekt Ramcoveho programu EK
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
TURBOMACHINES 2018
ISBN
978-80-01-06521-1
ISSN
2336-5382
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
98-107
Název nakladatele
ČVUT v Praze, Acta Polytechnica
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
1. 1. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—