EXPERIMENTAL AND NUMERICAL STUDY OF CONTROLLED FLUTTER TESTING IN A LINEAR TURBINE BLADE CASCADE
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23210%2F18%3A43954531" target="_blank" >RIV/49777513:23210/18:43954531 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ojs.cvut.cz/ojs/index.php/APP/article/view/5372" target="_blank" >https://ojs.cvut.cz/ojs/index.php/APP/article/view/5372</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14311/APP.2018.20.0098" target="_blank" >10.14311/APP.2018.20.0098</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
EXPERIMENTAL AND NUMERICAL STUDY OF CONTROLLED FLUTTER TESTING IN A LINEAR TURBINE BLADE CASCADE
Popis výsledku v původním jazyce
In this paper, experimental testing of flutter and numerical simulations using a commercial code ANSYS CFX and an in-house code TRAF are performed on an oscillating linear cascade of turbine blades installed in a subsonic test rig. Bending and torsional motions of the blades are investigated in a travelling wave mode approach. In each numerical approach, a rig geometry model with a different level of complexity is used. Good agreement between the numerical simulations and experiments is achieved using both approaches and benefits and drawbacks of each technique are commented in this paper. It is demonstrated that both used computational techniques are adequate to predict turbine blade flutter. It is concluded that validated numerical tools can provide a better insight of flutter phenomena of operationally flexible steam turbine last stage blades.
Název v anglickém jazyce
EXPERIMENTAL AND NUMERICAL STUDY OF CONTROLLED FLUTTER TESTING IN A LINEAR TURBINE BLADE CASCADE
Popis výsledku anglicky
In this paper, experimental testing of flutter and numerical simulations using a commercial code ANSYS CFX and an in-house code TRAF are performed on an oscillating linear cascade of turbine blades installed in a subsonic test rig. Bending and torsional motions of the blades are investigated in a travelling wave mode approach. In each numerical approach, a rig geometry model with a different level of complexity is used. Good agreement between the numerical simulations and experiments is achieved using both approaches and benefits and drawbacks of each technique are commented in this paper. It is demonstrated that both used computational techniques are adequate to predict turbine blade flutter. It is concluded that validated numerical tools can provide a better insight of flutter phenomena of operationally flexible steam turbine last stage blades.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
R - Projekt Ramcoveho programu EK
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Polytechnica CTU Proceedings
ISSN
2336-5382
e-ISSN
—
Svazek periodika
20
Číslo periodika v rámci svazku
2018
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
98-107
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—