Vrchní barva pro letecký průmysl se sníženým obsahem těkavých organických látek
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49444964%3A_____%2F17%3AN0000001" target="_blank" >RIV/49444964:_____/17:N0000001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.upv.cz" target="_blank" >https://www.upv.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vrchní barva pro letecký průmysl se sníženým obsahem těkavých organických látek
Popis výsledku v původním jazyce
Technické řešení se týká vrchního nátěru, určeného především k ochraně vnějších částí letadla před povětrnostními vlivy. Vrchní nátěr je součástí systému tvořeného základní antikorozní barvou určenou k ochraně vnějších částí letadla před korozí a povětrnostními vlivy.Podstatou technického řešení je vytvoření nátěrového systému, který bude splňovat jak vysoké nároky kladené na nátěrový systém pro leteckou techniku, mechanickou i chemickou odolnost, pružnost, antikorozní a povětrnostní odolnost, vysoký lesk a dlouhou životnost bez ztráty vlastností, tak i nízký objem organických rozpouštědel v aplikačním stavu.Tyto parametry splňuje nátěrový systém kombinující moderní vysoko sušinová pojiva, reaktivní rozpouštědla, nízkoviskozní tužidla, organická rozpouštědla, antikorozní pigmenty a plniva bez obsahu těžkých kovů, moderní aditiva. Formulace nátěrového systému zajišťuje nízkou viskozitu - výtoková doba na pohárku Ford, průměr trysky 4 mm pro email je 50 s, což snižuje potřebu ředění na aplikační konzistenci a společně s vysokým obsahem netěkavých složek snižuje potřebu nanášet mnoho vrstev nátěrové hmoty. Použitím reaktivního ředidla, které se zabudovává reakcí do řetězce nátěrové hmoty, je dosaženo nízkého obsahu těkavých organických látek. Obsah netěkavých složek vrchní barvy je nejméně 70 hmotnostních %.Vrchní barva splňuje všechny požadavky kladené na nátěrové systémy pro letecký průmysl a současně nezatěžuje životní prostředí nadbytečným množstvím uvolňovaných organických rozpouštědel. Společně s vysokým podílem netěkavých látek snižuje i náklady kladené na celkový nátěr. Vrchní barva se sníženým obsahem těkavých organických látek je příznivý k životnímu prostředí vzhledem k vysokému obsahu netěkavých složek výrazně klesá emise organických rozpouštědel a vzhledem k použití reaktivních ředidel a moderních aditiv, zabudovávajících se do řetězce pojiva, klesá viskozita nátěrové hmoty a tím i spotřeba ředidel pro nastavení nátěrové hmoty na aplikační konzistenci.
Název v anglickém jazyce
Top paint for the aerospace industry with reduced volatile organic substances content
Popis výsledku anglicky
The technical solution relates to a topcoat intended primarily to protect the exterior of the aircraft from the weather. The top coat is part of a system consisting of a basic anticorrosive paint designed to protect the exterior of the aircraft from corrosion and weathering. The essence of the technical solution is to create a paint system that will meet both the high demands placed on the paint system for aircraft, mechanical and chemical resistance, flexibility, anticorrosion and weather resistance, high gloss and long life without loss of properties, as well as low volume of organic solvents in the application state. These parameters are fulfilled by a coating system combining modern high-dry binders, reactive solvents, low viscosity hardeners, organic solvents, anti-corrosion pigments and fillers without heavy metals, modern additives. The coating system formulation provides low viscosity - the cup discharge time of Ford, the 4 mm diameter nozzle for email is 50 s, reducing the need for dilution to application consistency and, together with a high content of nonvolatile ingredients, reduces the need to apply many layers of paint. By using a reactive diluent which is incorporated by reaction into the paint chain, a low content of volatile organic compounds is achieved. The topcoat content is at least 70% by weight. The topcoat meets all the requirements for coating systems for the aerospace industry and at the same time does not burden the environment with excess organic solvents released. Together with a high proportion of non-volatile substances, it also reduces the cost of overall coating. The environmentally friendly top paint with reduced volatile organic compounds, due to the high content of non-volatile components, significantly decreases the emissions of organic solvents and due to the use of reactive diluents and modern additives incorporated into the binder chain, the viscosity of the paint and thus the diluent consumption for adjusting the coating composition to the application consistency.
Klasifikace
Druh
F<sub>uzit</sub> - Užitný vzor
CEP obor
—
OECD FORD obor
20506 - Coating and films
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE02000011" target="_blank" >TE02000011: Centrum výzkumu povrchových úprav</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Číslo patentu nebo vzoru
30524
Vydavatel
CZ001 -
Název vydavatele
Industrial Property Office
Místo vydání
Prague
Stát vydání
CZ - Česká republika
Datum přijetí
—
Název vlastníka
COLORLAK, a.s.
Způsob využití
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Druh možnosti využití
V - Výsledek je využíván vlastníkem