Nový nátěrový systém se sníženým obsahem VOC pro letecký průmysl – panely trupu letadla
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49444964%3A_____%2F17%3AN0000004" target="_blank" >RIV/49444964:_____/17:N0000004 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00010669:_____/17:N0000091
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nový nátěrový systém se sníženým obsahem VOC pro letecký průmysl – panely trupu letadla
Popis výsledku v původním jazyce
Hlavní funkcí nátěrového systému se sníženým obsahem VOC, který byl vyvinut k povrchové úpravě vnějších částí letadel převážně na hliníkové slitiny, je ochránit exponované části trupu letadel před nepříznivými vlivy prostředí, ve kterých se pohybují. Nátěrový systém je tvořen dvěma nátěrovými hmotami – základní epoxidovou barvou a vrchní polyuretanovou barvou. Základní barva je tvořena vysoko-sušinovou, nízko-viskózní, modifikovanou nízkomolekulární epoxidovou pryskyřicí bisfenolového typu a společně s vysokým obsahem anorganických pigmentů a plniv je dosaženo vysoké antikorozní odolnosti. Přídavkem speciálních aditiv má základní barva vysokou přilnavost na lehké kovy, speciálně na slitiny hliníku používané při konstrukci letadel. Použitím nízko-viskózního tužidla je dosaženo nízkého obsahu VOC ve směsi připravené k aplikaci. Vrchní nátěrová hmota je směsí organických, hydroxyfunkčních pryskyřic ve směsi rozpouštědel, plniv, pigmentů a aditiv formulována se zaměřením na snížení obsahu VOC v aplikačním stavu. Tohoto bylo docíleno použitím nových vysoko-sušinových, nízko-viskózních pryskyřic ve spojení s použitím reaktivního rozpouštědla a výše vroucích rozpouštědel. Výsledkem je polyuretanová lesklá vrchní nátěrová hmota s vysokým obsahem sušiny. Společně ve směsi s nízko viskózním alifatickým izokyanátovým tvrdidlem propůjčuje nátěrovému systému vysokou povětrností, mechanickou a chemickou odolnost.
Název v anglickém jazyce
A new VOC-reduced paint system for the aircraft industry - aircraft hull panels
Popis výsledku anglicky
The main function of the reduced VOC coating system, which has been developed to treat exterior parts of aircraft predominantly to aluminum alloys, is to protect exposed parts of the aircraft hull from the adverse effects of the environments in which they operate. The coating system consists of two coatings - a base epoxy paint and a polyurethane top paint. The basic color is made of high-dry, low-viscosity, modified low-molecular epoxy resin of bisphenol type and together with high content of inorganic pigments and fillers high corrosion resistance is achieved. With the addition of special additives, the base paint has high adhesion to light metals, especially to aluminum alloys used in aircraft construction. By using a low-viscosity hardener, a low VOC content of the ready-to-use mixture is achieved. The topcoat is formulated with a mixture of organic, hydroxyfunctional resins in a mixture of solvents, fillers, pigments and additives to reduce the VOC content in the application state. This has been achieved by using new high-dry, low-viscosity resins in conjunction with the use of a reactive solvent and higher boiling solvents. The result is a high solids polyurethane glossy topcoat. Together with the low viscosity aliphatic isocyanate hardener, it imparts high weather, mechanical and chemical resistance to the coating system.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20506 - Coating and films
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE02000011" target="_blank" >TE02000011: Centrum výzkumu povrchových úprav</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
WP3-A1-FV1
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Vrchní nátěrová hmota je směsí organických, hydroxyfunkčních pryskyřic ve směsi rozpouštědel, plniv, pigmentů a aditiv formulována se zaměřením na snížení obsahu VOC v aplikačním stavu. Tohoto bylo docíleno použitím nových vysoko-sušinových, nízko-viskózních pryskyřic ve spojení s použitím reaktivního rozpouštědla a výše vroucích rozpouštědel. Výsledkem je polyuretanová lesklá vrchní nátěrová hmota s vysokým obsahem sušiny. Společně ve směsi s nízko viskózním alifatickým izokyanátovým tvrdidlem propůjčuje nátěrovému systému vysokou povětrností, mechanickou a chemickou odolnost.
Ekonomické parametry
Výsledek projektu bude využíván při vlastní komerční činnosti, konkrétně při výrobě nátěrových systémů se sníženým obsahem VOC pro letecký průmysl. Využívání v leteckém průmyslu je podmíněno předepsanými schvalovacími procesy výrobců letecké techniky jak na českém, tak na zahraničním trhu. V druhém roce po ukončení projektu jsou předpokládané tržby ve výši 400 tis. Kč, ve třetím roce 600 tis. Kč. Ekonomické hodnoty uvedených ukazatelů jsou predikovány za předpokladu, že systémy se sníženým obsahem VOC pro letecký průmysl budou schváleny výrobci letecké techniky předepsaným způsobem.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
49444964
Název vlastníka
COLORLAK, a.s.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
N - Využití výsledku jiným subjektem je možné bez nabytí licence (výsledek není licencován)
Požadavek na licenční poplatek
—
Adresa www stránky s výsledkem
—