Čas jako hudba a hudba jako čas: Bergsonovo pojetí evidence
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F17%3A43931991" target="_blank" >RIV/49777513:23330/17:43931991 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Čas jako hudba a hudba jako čas: Bergsonovo pojetí evidence
Popis výsledku v původním jazyce
V této studii se soustřudejeme na otázku povahy zkušenosti s uměním v úvahách Henriho Bergsona. Nejdříve vyzdvihneme Bergsonovu myšlenku proměny vnitřního života jako proměny „masy“ duševních elementů. V této souvislosti upozorníme na nesnadnost dosažení či nahlédnutí této proměny duševní masy a na to, že Bergson – když probírá povahu této proměny jako samotné reality trvání, tedy reálného času – odkazuje ke skutečnostem či principům spojeným s hudbou: těmi jsou samotné tóny, melodie nebo rytmus. Dále poukážeme na nesnadnost přístupu k proměně duševní masy a na to, že umění může na tuto masu upozorňovat jedině takovým způsobem, že proměnu této masy zadrží a že výsledku tohoto zadržení zároveň vtiskne charakter definitivnosti. To se může vzhledem k povaze trvání, které je neustálou kvalitativní změnou, zdát jako paradoxní. Je to však nezbytné, protože jedině v takovém ustrnutí za pomoci rytmického uspořádání je tato masa zdůrazněna a vnucena přes rezistenci, kterou ve vědomí způsobuje schopnost rozumové reflexe. Závěrem poukážeme na to, že všechny probírané Bergsonovy názory poukazují na jeho vymezení „hudební“ povahy umění, a na to, že takovéto vymezení se v mnohém shoduje a názory některých pozdějších myslitelů.
Název v anglickém jazyce
Time as Music and Music as Art: Bergson’s Concept of the Evidence and Suggestion of Duration
Popis výsledku anglicky
In my essay, I deal with Bergson’s considerations on the relation of a work of art and temporality. Bergson shows that, basically, duration is the change of uncountable multiplicity, that is, the change of qualitative nature. Such a change, which is unattainable both by reason and imagination, is described by Bergson by the help of references to the perception of musical work of art. The listening to musical work of art is the continuous qualitative change, the change of multiplicity, which cannot be divided, too. I point out that Bergson supposes that musical work of art suggests such a change by the help of rhythm. However, such a suggestion by the help of rhythm – which is encountered in all arts – always shows a bounded part of duration. I thus emphasize paradoxical nature of change, which duration undergoes in work of art. While duration itself – that is, duration as an immediate fact of consciousness – is continuous qualitative change, in a work of art, a certain part of duration is given only. Such a part of duration is suggested by stiffness that the artistic rhythm as a repetition presents. Bergson avows that, because of such repetition, duration is exposed to ‘eternity’ in a work of art. I emphasize that the nature of the aesthetic sphere can be just described in a following way: it is the sphere of undefinable, undividable and also ‘eternalized’ multiplicity.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.3.20.0138" target="_blank" >EE2.3.20.0138: Výzkumné centrum pro teorii a dějiny vědy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů