Poezie jako disciplína vedoucí k dobru: poetický koncept Philipa Sidneyho a společenská funkce umění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F18%3A43951408" target="_blank" >RIV/49777513:23330/18:43951408 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Poezie jako disciplína vedoucí k dobru: poetický koncept Philipa Sidneyho a společenská funkce umění
Popis výsledku v původním jazyce
Podle Obrany básnictví Philipa Sidneyho poezie napodobuje vždy s dvojím účelem: za prvé za účelem vzbuzení libosti (to delight), čímž zároveň povzbuzuje a motivuje ke konání dobra, a za druhé za účelem vzdělání a poznání (to teach), aby čtenáři věděli, že je to právě dobro, k čemu jsou směřováni. Sidney tím zároveň potvrzuje, že poezie má skutečně moc nás měnit, jelikož dokáže změnit způsob, jakým myslíme, poučit nás o lidské přirozenosti a morálních hodnotách, a proto i ukázat, jak žít. Tak jako obraz každého činu podle Sidneyho povzbuzuje a poučuje mysl, tak ušlechtilý obraz jistých hodnot podnítí mysl, aby po zobrazených hodnotách toužila, a radí jí, jak jich dosáhnout. Příspěvek zamýšlí na základě analýzy Sidneyho poetického projektu akcentujícího společenskou funkci poezie ukázat pojetí „poezie jako disciplíny vedoucí k dobru“ jakožto alternativu „konce umění“.
Název v anglickém jazyce
Poetry as “speaking pictures”of virtue and moral example: Philip Sidney’s poetics and social role of poetry
Popis výsledku anglicky
Philip Sidney’s poetics in his Defence of Poesy is an exceptional sort, especially for its resourceful construction of the moral and social function of poetry, which becomes the chief argument for its apologia. The moral function of poetry is based on the idea of poetry as being able to teach. Since every image of an action lifts and enlightens the mind, the image of nobility encourages us to desire it and teaches us how to achieve it. Poetry therefore becomes a compelling force, a perfect device to arouse delight, emotion and knowledge. In this context the paper intends to present Sidneyʼs poetic project as a possible alternative to the rhetoric of “end of art”.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů