Arnold Gehlen o umění, společnosti a posthistoire
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F19%3A43958015" target="_blank" >RIV/49777513:23330/19:43958015 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://espes.ff.unipo.sk/index.php/ESPES/article/view/158" target="_blank" >https://espes.ff.unipo.sk/index.php/ESPES/article/view/158</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3666046" target="_blank" >10.5281/zenodo.3666046</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Arnold Gehlen o umění, společnosti a posthistoire
Popis výsledku v původním jazyce
Článek vznikl ve volné návaznosti na konferenci věnovanou tématu posthistoričnosti umění v teoriích 20. století. Filozofa a sociologa Arnolda Gehlena připomíná jako jednoho z klasiků debaty o posthistoričnosti a zároveň si všímá, že tento pojem a související teorém hraje roli i v jeho spisu Zeit-Bilder. Zur Soziologie und Ästhetik der modernen Malerei - v něm Gehlen představil svoji koncepci vývoje tzv. obrazové racionality, analyzoval hlavní tendence moderního malířství a usiloval o teorii výtvarného umění tváří v tvář jeho proměnám po 2. světové válce, do 70. let 20. stol. (3. vyd.). Vedle známého faktu, že Gehlen s pesimismem zaznamenával cosi jako rozpouštění umění v obecnějším civilizačním horizontu posthistoire, poukazuje studie na podnětnou analýzu vztahu výtvarného umění a společností v éře techniky a na svébytný příspěvek k hledání interdisciplinárně založené teorie umění, přiměřené situaci, kterou jiní teoretikové zanedlouho prohlásili za postmoderní.
Název v anglickém jazyce
Arnold Gehlen on Modern Art, Culture and Posthistoire
Popis výsledku anglicky
Arnold Gehlen's use of the term posthistory can be traced back to his writings from the 50s. It occurs also in Zeit-Bilder. Zur Soziologie und Ästhetik der modernen Malerei (1960/1986), where his theory of pictorial racionality in art history is formulated and "peinture conceptuelle" as the key tendency of modern painting is appointed. Focusing on both, Gehlen's aesthetics of modern art and his theorem of posthistory (or crystallization of socio-cultural structures), the paper tries to remind of the conservative thinker's contribution to today's debates of art and art history.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
ESPES
ISSN
1339-1119
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
2/2019
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
74-84
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—