Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Arnold Gehlen o umění, společnosti a posthistoire

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F19%3A43958015" target="_blank" >RIV/49777513:23330/19:43958015 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://espes.ff.unipo.sk/index.php/ESPES/article/view/158" target="_blank" >https://espes.ff.unipo.sk/index.php/ESPES/article/view/158</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3666046" target="_blank" >10.5281/zenodo.3666046</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Arnold Gehlen o umění, společnosti a posthistoire

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek vznikl ve volné návaznosti na konferenci věnovanou tématu posthistoričnosti umění v teoriích 20. století. Filozofa a sociologa Arnolda Gehlena připomíná jako jednoho z klasiků debaty o posthistoričnosti a zároveň si všímá, že tento pojem a související teorém hraje roli i v jeho spisu Zeit-Bilder. Zur Soziologie und Ästhetik der modernen Malerei - v něm Gehlen představil svoji koncepci vývoje tzv. obrazové racionality, analyzoval hlavní tendence moderního malířství a usiloval o teorii výtvarného umění tváří v tvář jeho proměnám po 2. světové válce, do 70. let 20. stol. (3. vyd.). Vedle známého faktu, že Gehlen s pesimismem zaznamenával cosi jako rozpouštění umění v obecnějším civilizačním horizontu posthistoire, poukazuje studie na podnětnou analýzu vztahu výtvarného umění a společností v éře techniky a na svébytný příspěvek k hledání interdisciplinárně založené teorie umění, přiměřené situaci, kterou jiní teoretikové zanedlouho prohlásili za postmoderní.

  • Název v anglickém jazyce

    Arnold Gehlen on Modern Art, Culture and Posthistoire

  • Popis výsledku anglicky

    Arnold Gehlen&apos;s use of the term posthistory can be traced back to his writings from the 50s. It occurs also in Zeit-Bilder. Zur Soziologie und Ästhetik der modernen Malerei (1960/1986), where his theory of pictorial racionality in art history is formulated and &quot;peinture conceptuelle&quot; as the key tendency of modern painting is appointed. Focusing on both, Gehlen&apos;s aesthetics of modern art and his theorem of posthistory (or crystallization of socio-cultural structures), the paper tries to remind of the conservative thinker&apos;s contribution to today&apos;s debates of art and art history.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    ESPES

  • ISSN

    1339-1119

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2/2019

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    74-84

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus