Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Akademie, politika a akademie jako politika: Ke kritice „rozšířeného“ pojetí akademické svobody

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F20%3A43960124" target="_blank" >RIV/49777513:23330/20:43960124 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://actaff.zcu.cz/archives/2020/vol-12-2/benda-akademie.html" target="_blank" >http://actaff.zcu.cz/archives/2020/vol-12-2/benda-akademie.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.24132/actaff.2020.12.2.2" target="_blank" >10.24132/actaff.2020.12.2.2</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Akademie, politika a akademie jako politika: Ke kritice „rozšířeného“ pojetí akademické svobody

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V posledních letech lze pozorovat výrazný nárůst zájmu o téma akademické svobody, a to zejména ve vztahu k řadě nových a bezprecedentních jevů v akademickém prostředí, které údajně ohrožují nebo přímo podkopávají akademickou svobodu na individuální i institucionální úrovni. Jednou z reakcí je snaha o politické redefinování akademické svobody, která vychází z přesvědčení, že tradiční pojetí akademické svobody, založené výlučně na epistemologických pojmech racionality, objektivity a pravdy, není schopno čelit výzvám a překonávat překážky, s nimiž se akademie v současných podmínkách střetává. Objevuje se argument, že namísto toho, aby se akademická svoboda omezovala pouze na epistemickou odpovědnost akademiků, by měla být „rozšířena“ tak, aby zahrnovala i jejich politickou odpovědnost, a měla by proto akademikům především poskytovat adekvátní soubor politických práv nezbytných k plnění této politické role. Tato studie kriticky zkoumá jak teoretické pozadí tohoto politického posunu v uvažování o akademické svobodě, tak i jeho potenciální důsledky pro akademickou profesi a akademii jako takovou. I když ve prospěch „rozšířené“ verze akademické svobody existují přesvědčivé teoretické důvody, článek poukazuje na to, že související politické rozšíření akademických odpovědností stírá hranici mezi akademickými a politickými záležitostmi a vystavuje akademii nebezpečí, že se stane otevřeně politickou - spíše než autenticky akademickou - institucí. V závěru studie je podán provizorní návrh alternativního výkladu akademické svobody: takového, který bere vážně teoretické slabiny jejího tradičního pojetí, ale zároveň zachovává jasnou a ostrou hranici mezi akademickými a politickými záležitostmi.

  • Název v anglickém jazyce

    Academia, Politics, and Academia as Politics: A Critique of the “Extended” Concept of Academic Freedom

  • Popis výsledku anglicky

    There has been a significant growth of interest in the topic of academic freedom in recent years, predominantly with regard to the emergence of several new and unprecedented phenomena within the academic environment that allegedly threaten or directly undermine academic freedom both on the individual and institutional levels. One of the responses to these observations is the attempt to redefine academic freedom in political terms, since the traditional concept of academic freedom, grounded in the purely epistemological notions of rationality, objectivity, and truth, is becoming regarded as incapable of facing the challenges and overcoming the obstacles encountered by academia in the present circumstances. It has been argued that instead of being limited only to epistemic responsibilities of academics, academic freedom should be “extended” to include the political responsibility of academics as well and should therefore provide the academics first and foremost with an appropriate set of political rights to fulfil their political role. This paper critically examines both the theoretical background behind this political shift in thinking about academic freedom as well as its prospective consequences for the academic profession and academia as a whole. While there are sound theoretical reasons that favour the “extended” version against the traditional concept of academic freedom, I argue that the associated political extension of academic responsibilities blurs the line between academic and political affairs and puts academia in danger of becoming an openly political – rather than authentically academic – institution. The paper is concluded by a tentative suggestion of an alternative account of academic freedom: one that takes seriously the theoretical weaknesses of the traditional version but maintains at the same time a clear and sharp distinction between academic and political matters.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Fakulty filozofické Západočeské univerzity v Plzni

  • ISSN

    1802-0364

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    19-43

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus