“Daham statt Islam”. On the functional integration of dialect structures into the language of political advertising posters
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F21%3A43962118" target="_blank" >RIV/49777513:23330/21:43962118 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://elibrary.steiner-verlag.de/article/10.25162/zdl-2021-0002" target="_blank" >https://elibrary.steiner-verlag.de/article/10.25162/zdl-2021-0002</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.25162/ZDL-2021-0002" target="_blank" >10.25162/ZDL-2021-0002</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
„Daham statt Islam“. Zur funktionalen Einbindung von Dialekt-Strukturen in die Sprache politischer Werbeplakate.
Popis výsledku v původním jazyce
Der Beitrag untersucht die funktionale Einbindung von Dialektstrukturen in die Sprache politischer Werbeplakate anhand der Wahlwerbung österreichischer Parteien seit 2013. Neben der Bestimmung relevanter politischer Gruppen werden Umfang und sprachliche Ebene der Dialektverwendung sowie das Verhältnis zwischen dialektalen und standardsprachlichen Textteilen analysiert. Als persuasive Strategien, für die das emotionale und das Identifikationspotential der Mundart genutzt werden, lassen sich der Appell an Loyalitäten, die Adressierung von Kollektiven, die Unterstützung bestimmter Visualisierungstechniken (Personalisierung, „Country-of-Origin-Prinzip“) sowie das Negative Campaigning identifizieren.
Název v anglickém jazyce
“Daham statt Islam”. On the functional integration of dialect structures into the language of political advertising posters
Popis výsledku anglicky
Based on the election advertising of Austrian parties since 2013, the article investigates the functional integration of dialect structures into the language of political advertising posters. Apart from defining relevant political groups, the scope and linguistic sphere of dialect use is analysed as well as the relation between dialectal and standard language text components. Among the persuasive strategies for which the emotional and identification potential of dialects is used the appeal to loyalties, the addressing of collectives, the support of certain visualization strategies (personalization, “country-of-origin-principle”) and methods of negative campaigning can be identified.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60202 - Specific languages
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
ZEITSCHRIFT FUR DIALEKTOLOGIE UND LINGUISTIK
ISSN
0044-1449
e-ISSN
—
Svazek periodika
88
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
36
Strana od-do
21-56
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85114628994