Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Role of English Literature in Teaching Englishes: Moving Towards Educating Transcultural Communicators.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F22%3A43967203" target="_blank" >RIV/49777513:23330/22:43967203 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.uni-lj.si/elope/article/view/10942" target="_blank" >https://journals.uni-lj.si/elope/article/view/10942</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.4312/elope.19.2.169-194" target="_blank" >10.4312/elope.19.2.169-194</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Role of English Literature in Teaching Englishes: Moving Towards Educating Transcultural Communicators.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    With the globalization of English, multilingual speakers of other languages have started to influence it linguistically and culturally, potentially challenging its established norms and standards. This paper first addresses terminological issues related to the area of Global Englishes and English as a lingua franca, then upon reviewing curricular documents relevant to the Czech educational context it summarizes findings from a pilot study conducted at local academically oriented high schools revealing that the English teachers still seem to associate ‘English’ literature with inner circle creative production. Intending to bridge the gap between theory and practice, we designed and piloted several lesson plans taking heed of a broader conception of the anglophone literary canon inclusive of works from across all Kachruvian circles. We postulate that extended exposure to such literary creativity may help raise a generation of transcultural communicators, i.e. language users who thrive in dynamic language interactions across cultures.

  • Název v anglickém jazyce

    The Role of English Literature in Teaching Englishes: Moving Towards Educating Transcultural Communicators.

  • Popis výsledku anglicky

    With the globalization of English, multilingual speakers of other languages have started to influence it linguistically and culturally, potentially challenging its established norms and standards. This paper first addresses terminological issues related to the area of Global Englishes and English as a lingua franca, then upon reviewing curricular documents relevant to the Czech educational context it summarizes findings from a pilot study conducted at local academically oriented high schools revealing that the English teachers still seem to associate ‘English’ literature with inner circle creative production. Intending to bridge the gap between theory and practice, we designed and piloted several lesson plans taking heed of a broader conception of the anglophone literary canon inclusive of works from across all Kachruvian circles. We postulate that extended exposure to such literary creativity may help raise a generation of transcultural communicators, i.e. language users who thrive in dynamic language interactions across cultures.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    ELOPE: English Language Overseas Perspectives and Enquiries

  • ISSN

    1581-8918

  • e-ISSN

    2386-0316

  • Svazek periodika

    19

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    SI - Slovinská republika

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    169-194

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85145562161