Modelové kompetence lektorů funkční gramotnosti dospělých
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23410%2F15%3A43926622" target="_blank" >RIV/49777513:23410/15:43926622 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Modelové kompetence lektorů funkční gramotnosti dospělých
Popis výsledku v původním jazyce
Moderní technologie a jejich kontinuální rozvoj kladou důraz na funkční gramotnost dospělých v jejich pracovním i běžném životě. Ačkoliv výsledky mezinárodního šetření PIAAC ukázaly, že Česká republika nedosahuje výrazných odchylek od světového průměru,patří mezi největší slabiny dospělé populace čtenářská a ICT gramotnost. V ČR ale zatím na rozdíl od jiných evropských zemí neexistuje ucelený systém, který by vedl ke zvyšování funkční gramotnosti dospělých, ani nejsou stanoveny požadavky na kompetenčnívýbavu lektorů, kteří by takové kurzy vedli. Cílem studie je na základě zahraničních a výzkumných zkušeností autora z mezinárodních projektů představit příklady dobré praxe a specifikovat, jakými modelovými kompetencemi by měl lektor funkční gramotnostidisponovat. Kvalita lektorské práce totiž může být těmito profesními požadavky velmi výrazně ovlivněna. Studie by tak mohla přispět k odborné diskuzi na téma funkční gramotnost dospělých a její rozvoj v ČR.
Název v anglickém jazyce
Model competencies for lectures of adult's functional literacy
Popis výsledku anglicky
Modern technology and the continuous development emphasize the functional literacy of adults in their work and everyday life. Although the results of the international PIAAC survey showed that the Czech Republic does not achieve significant deflection from the global average. Our adult population is weak in literacy and using ICT. There is no comprehensive system how to increase functional literacy of adults in the Czech Republic as in the other European countries. We do not also know the minimum of competencies, which the lectures need for teaching the courses of functional literacy. The aim of this paper is based on international research and author's experience from international projects to present examples of good practice and to identify model competencies that lectures should have. The quality of tutors work should be seriously affected by these professional requirements. The paper could thus contribute to the professional discussion in the topic functional literacy of adults an
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů