More movie in teaching : perspectives for the cultural studies approach to geography didactics
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F15%3A43927139" target="_blank" >RIV/49777513:23420/15:43927139 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Mehr Film im Unterricht: Perspektiven für den kulturwissenschaftlichen Ansatz in der Landeskundedidaktik
Popis výsledku v původním jazyce
Im Artikel wird ausgehend von einer Erörterung der Bedeutung des fiktionalen Films für den Landeskundeunterricht zunächst dargelegt, mit welchen Lernzielen entsprechend des "interkulturellen Ansatzes" mit Film gearbeitet wird. Nach einer kurzen Einführung zum "kulturwissenschaftlichen Ansatz" in der Landeskundevermittlung wird der Versuch unternommen, die Arbeit mit Film im Bereich der Landeskunde unter kulturwissenschaftlichen Prämissen neu einzuschätzen. Abschließend werden erste Anregungen dazu gegeben, auf welche Weise durch den Einsatz von Film wichtige Leitgedanken des "kulturellen Lernens" in die Praxis des DaF-Unterrichts implementiert werden können.
Název v anglickém jazyce
More movie in teaching : perspectives for the cultural studies approach to geography didactics
Popis výsledku anglicky
This paper discusses the possibilities working with fictional films within the field of so-called "regional and cultural studies" in the context of teaching German as a foreign language. It is beyond debate that fictional film influences the perception of different countries and cultures all over the world and has to be considered as a very important phenomenon of cultural identity. After a brief introduction to the methods and main aims in working with fictional film in the context of "reional and cultural studies" based on the current dominating theory of "intercultural communication", it is shown that the "cultural turn" in teaching "regional and cultural studies" as it has evolved and been endorsed, expecially by Claus Altmayer in the last years, has had a deep impact on the work with film as well. Fictional film deal with "cultural patterns of interpretation" in such a intensive way that t seems to be one of the most promissing ways to include the main principles of Altmayers theory in to the field of "regional and cultural studies". Unfortunately, any teaching materials for working with fictional film in the sense of "cultural" and not "intercultural studies" have not been publisched this far. Therefore, at the end of tihis paper at least some proposals of "cultural studies" via fictional film are put forward for discussion.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Deutsch ohne Grenzen: Didaktik Deutsch als Fremdsprache
ISBN
978-80-263-0932-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
304-316
Název nakladatele
Tribun EU
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
České Budějovice
Datum konání akce
16. 9. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
000475402600018