Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"Lesson study" v českých podmínkách: Jak učitelé vnímali svou účast a jaký vliv měla na jejich všímání si didakticko-matematických jevů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F16%3A43929436" target="_blank" >RIV/49777513:23420/16:43929436 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11410/16:10329554

  • Výsledek na webu

    <a href="http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?attachment_id=11543&edmc=11543" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?attachment_id=11543&edmc=11543</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.321" target="_blank" >10.14712/23362189.2016.321</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    "Lesson study" v českých podmínkách: Jak učitelé vnímali svou účast a jaký vliv měla na jejich všímání si didakticko-matematických jevů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem článku je uvést do českého prostoru tzv. lesson study jako specifickou formu dalšího vzdělávání učitelů založenou na spolupráci učitelů při zkvalitňování výuky prostřednictvím plánování, realizace a vyhodnocení experimentální hodiny. Lesson study má společné rysy s akčním výzkumem a souvisí s pojmy kvalifikovaná reflexe a rozvíjející hospitace. Kromě popisu konkrétní realizace lesson study se článek zaměřuje na otázku, jaký vliv měla na zúčastněné učitele (n = 13) z hlediska jejich subjektivního vnímání i z hlediska všímání si didakticko-matematických jevů. Data zahrnují písemné odpovědi na reflektivní úkoly a záznamy diskusí. Byla analyzována technikami založenými na zakotvené teorii i s použitím existujícího kategoriálního systému. Učitelé považovali práci v lesson study za smysluplnou a subjektivně vnímali, že došlo k posunu jejich schopnosti reflektovat výuku matematiky. Analýza reflektivních úkolů posun ve všímání si didakticko-matematických jevů neukázala. Byly zjištěny rozdíly v hloubce individuální a společné reflexe výukové situace. Závěrem jsou uvedeny některé předpoklady a bariéry rozšíření lesson study u nás.

  • Název v anglickém jazyce

    "Lesson Study" in Czech Conditions: How teachers see their participation and what kind of influence it has on their perception of didactic-mathematical phenomena

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the article is to introduce into Czech conditions what is known as the "lesson study" as a specific form of further education of teachers based on co-operation between teachers in the improvement of the quality of teaching by means of planning, realisation and assessment of an experimental lesson. Lesson study has features in common with action research and a connection with the concepts of skilled reflection and evolving teacher observation. Apart from the description of the concrete realisation of lesson study the article considers the question of what influence it had on the participating teachers (n = 13) from the point of view of their subjective view and that of the perception of didactic-mathematical phenomena. The data includes written answers to questions requiring critical reflection and records of discussion. This was analysed using techniques based on anchored theory and with the use of an existing system of categories. The teachers considered work in lesson study to be meaningful and subjectively perceived that there had been an advance in their ability to critically reflect on the teaching of mathematics. The analysis of the reflective tasks did not show an advance in the perception of didactic-mathematical tasks. Differences were found in the depth of individual and group reflection on the teaching situation. At the end, the article sets out some of the requirements for, and some of the barriers against the spread of lesson study in this country.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    2336-2189

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    66

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    427-442

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus