Znalosti vysokoškolských studentů o poruchách autistického spektra měřené validovaným testem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F18%3A43951341" target="_blank" >RIV/49777513:23420/18:43951341 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_1-2018online.pdf" target="_blank" >https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_1-2018online.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Znalosti vysokoškolských studentů o poruchách autistického spektra měřené validovaným testem
Popis výsledku v původním jazyce
Prevalence poruch autistického spektra (PAS) v posledních letech vzhledem k lepší diagnostice a dalším faktorům výrazně roste a s tím se zvyšuje i význam tohoto tématu pro pedagogické disciplíny. Navzdory tomu dosud nebyla v České republice provedena systematická studie zabývající se znalostmi o této problematice a není k dispozici ani spolehlivý test umožňující tyto znalosti kvantifikovat. Cílem této studie bylo proto validovat 24 položkový test měřící znalosti o PAS a následně prozkoumat úroveň těchto znalostí u studentů VŠ v ČR. Výzkum byl proveden na vzorku 328 studentů humanitních, technických a přírodovědných oborů Západočeské univerzity v Plzni a Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Bylo zjištěno, že nástroj beroucí při vyhodnocení do úvahy rovněž míru jistoty respondentů s jejich odpověďmi má velmi dobré psychometrické vlastnosti (vnitřní konzistence měřená pomocí Cronbachova alfa dosáhla hodnoty 0,816, test-retest reliabilita poté 0,825). Explorativní faktorová analýza vedla k jednofaktorovému řešení odpovídajícímu obecnému faktoru znalostí o této problematice. Průměrná úspěšnost v testu byla pouze 36,4 % a nezávisela na oboru studia respondentů. Byly identifikovány časté miskoncepce jako je přesvědčení, že PAS jsou způsobeny očkováním. Uvedené výsledky ukazují, že by bylo vhodné se zaměřit na intervence vedoucí ke zvýšení znalostí speciálně u budoucích učitelů, kteří se ve školách s PAS velmi pravděpodobně setkají.
Název v anglickém jazyce
Knowledge of university students about autism spectrum disorders measured by a validated test
Popis výsledku anglicky
Prevalence of autism spectrum disorders (ASD) has been systematically rising in the last decades due to improvement in diagnostic and other factors. Not surprisingly, it results also in higher attention devoted to this issue in education. Despite the importance of the topic, no systematical study focusing on knowledge about ASD has been yet carried out in the Czech Republic and there is no reliable test enabling quantification of this variable. Thus, we aimed to validate a 24-item test measuring knowledge about autism spectrum disorder and to explore the level of knowledge among Czech university students. The research was carried out in the sample of 328 students of different specialization (science, humanities, technology) at University of West Bohemia and University of South Bohemia. We found the instrument taking into consideration also level of confidence of the respondents exhibits very good psychometric properties (Cronbach´s alpha of 0.816, test-retest reliability of 0.825). Exploratory factor analysis revealed one-factor solution with the sole factor corresponding to overall knowledge about ASD. The average success rate in the test was 36.4 % and no effect of field of study was observed here. Common misconceptions such as that ASD are caused by vaccination has been identified. The presented results suggest that an effective intervention focusing on improvement of knowledge about ASD especially among the future teachers would be highly needed.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
e-Pedagogium
ISSN
1213-7758
e-ISSN
—
Svazek periodika
Neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
16-32
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—