Hodnocení obtížnosti fyzikálních úloh učiteli a studenty
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F18%3A43951693" target="_blank" >RIV/49777513:23420/18:43951693 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hodnocení obtížnosti fyzikálních úloh učiteli a studenty
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem tohoto příspěvku bylo zjistit, jaké vlastnosti konkrétní fyzikální úlohy přispívají podstatným způsobem k její celkové obtížnosti vnímané zvlášť učiteli a zvlášť studenty. Pět kvantitativních středoškolských úloh z klasické mechaniky bylo předloženo 96 studentům 3. ročníku čtyřletého gymnázia resp. septimy osmiletého gymnázia (věk 17-18 let) a 18 středoškolským učitelům fyziky společně s jejich detailním řešením. Úkolem respondentů bylo seznámit se s řešením a pak vyplnit pro každou úlohu zvlášť dotazník zaměřující se na celkově 12 vlastností úlohy jako bylo to, zda jde o typovou úlohu, zda jsou náročné matematické výpočty apod. Navíc měli zhodnotit celkovou náročnost úlohy a odhadnout, jaká část studentů gymnázií by tuto úlohu dokázala vyřešit správně. Bylo zjištěno, že zásadním faktorem ovlivňujícím celkovou vnímanou obtížnost u studentů je typovost dané úlohy. Na druhé straně u učitelů hrála zásadní roli náročnost výpočtů nutných k řešení úlohy. Celkově byly u některých sledovaných úloh a kritérií zjištěny podstatné rozdíly ve vnímané obtížnosti mezi učiteli a studenty.
Název v anglickém jazyce
Perception of difficulty of physcis taska by students and by teachers
Popis výsledku anglicky
The goal of the contribution were to reveal which features of the particular physics task contribute significantly to its overall difficulty reported separately by teachers and by students. Five quantitative open high-school problems from classical mechanics were presented to students aged 17-18 years and physics teachers together with their detailed solutions. The respondents should go through the solutions and than complete for the each problem separately a questionnaire focusing on totally 12 features of the problem including their familiarity with it, the difficulty of calculations etc. Moreover, they were asked to rate the overall difficulty of the problem and estimate how many high-school students could solve it correctly. The results of the study suggest the fundamental effect of familiarity with the problems on the perceived difficulty in the group of students. On the other hand, the difficulty of calculations seems to be the driving factor behind the perceived overall difficulty in the group of teachers. Significant differences in the rating of the particular features as well as in the overall perceived difficulty were observed between teachers and students.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů