Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Humor při výtvarných činnostech v mateřských školách

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F19%3A43955717" target="_blank" >RIV/49777513:23420/19:43955717 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://pages.pedf.cuni.cz/vytvarnavychova/archiv-cisel/" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/vytvarnavychova/archiv-cisel/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Humor při výtvarných činnostech v mateřských školách

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Empirická studie je věnovaná projevům humoru při výtvarných činnostech předškolního vzdělávání. Vychází z Kollerovy obecné definice humoru (1988), teoretických přístupů k humoru v předškolním vzdělávání (Langmeier, Krejčířová, 2006; Matějček, 2015; Loizou 2005) a z reflexe podob humoru ve výtvarném umění (Klein, 2007). Cílem výzkumné sondy je zmapovat humorné situace při výtvarných činnostech a popsat, jakým způsobem se stávají humornými. Výzkumné šetření je realizováno prostřednictvím terénního výzkumu v sedmi mateřských školách s využitím kombinace kvalitativních metod sběru dat a následné kvalitativní analýzy obsahu dle P. Mayringa (Mayring, 2000, Uhl Skřivanová, 2011). Jako hlavní výzkumná otázka byla stanovena: &quot;Jaké projevy humoru je možné zaznamenat v průběhu spontánních i řízených výtvarných činností v mateřské škole?&quot; Při formulování výzkumných nálezů byly stanoveny kategorie: 1) humorné projevy ve třídě MŠ přímo nesouvisející s výtvarnými činnostmi; 2) humorné komentáře k výtvarným činnostem; 3) vizuální forma humoru ve výtvarných činnostech; 4) výtvarná činnost jako forma humoru. S oporou o interpretaci výzkumných nálezů byl naznačen přínos a potenciál humoru pro výtvarnou výchovu v mateřské škole.

  • Název v anglickém jazyce

    Humour during art activities in kindergarten

  • Popis výsledku anglicky

    The empirical study is devoted to the topic of humour in art activities of pre-school education. The study is based on Koller&apos;s general definition of humour (1988), the theoretical approaches to humour in the early years (Langmeier, Krejčířová, 2006; Matějček, 2015; Loizou 2005) and on reflexion of humour in art (Klein, 2007). The aim of the research is to map specific situations of humour during art activities at kindergarten with the aid of a combination of qualitative methods of data collection and Mayring&apos;s Qualitative Content Analysis (Mayring, 2000, Uhl Skřivanová, 2011). The main research question was determined: &quot;What humour can be observed in spontaneous and directed art activities of kindergarten?&quot; In formulating the research findings, the following categories were identified: 1) manifestations of humour in the kindergarten that are not related to art activities; 2) humorous commentaries on creative activities; 3) visual form of humour in kindergarten; 4) art activity as a form of humour. The categories were further interpreted and specified for art activities of pre-schoolers. With the support of the interpretation of the research findings, contribution and potential of humour for art education in kindergarten were determined.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Výtvarná výchova

  • ISSN

    1210-3691

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    59

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    18-29

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus