Humor při výtvarných činnostech v mateřských školách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F19%3A43955717" target="_blank" >RIV/49777513:23420/19:43955717 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pages.pedf.cuni.cz/vytvarnavychova/archiv-cisel/" target="_blank" >https://pages.pedf.cuni.cz/vytvarnavychova/archiv-cisel/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Humor při výtvarných činnostech v mateřských školách
Popis výsledku v původním jazyce
Empirická studie je věnovaná projevům humoru při výtvarných činnostech předškolního vzdělávání. Vychází z Kollerovy obecné definice humoru (1988), teoretických přístupů k humoru v předškolním vzdělávání (Langmeier, Krejčířová, 2006; Matějček, 2015; Loizou 2005) a z reflexe podob humoru ve výtvarném umění (Klein, 2007). Cílem výzkumné sondy je zmapovat humorné situace při výtvarných činnostech a popsat, jakým způsobem se stávají humornými. Výzkumné šetření je realizováno prostřednictvím terénního výzkumu v sedmi mateřských školách s využitím kombinace kvalitativních metod sběru dat a následné kvalitativní analýzy obsahu dle P. Mayringa (Mayring, 2000, Uhl Skřivanová, 2011). Jako hlavní výzkumná otázka byla stanovena: "Jaké projevy humoru je možné zaznamenat v průběhu spontánních i řízených výtvarných činností v mateřské škole?" Při formulování výzkumných nálezů byly stanoveny kategorie: 1) humorné projevy ve třídě MŠ přímo nesouvisející s výtvarnými činnostmi; 2) humorné komentáře k výtvarným činnostem; 3) vizuální forma humoru ve výtvarných činnostech; 4) výtvarná činnost jako forma humoru. S oporou o interpretaci výzkumných nálezů byl naznačen přínos a potenciál humoru pro výtvarnou výchovu v mateřské škole.
Název v anglickém jazyce
Humour during art activities in kindergarten
Popis výsledku anglicky
The empirical study is devoted to the topic of humour in art activities of pre-school education. The study is based on Koller's general definition of humour (1988), the theoretical approaches to humour in the early years (Langmeier, Krejčířová, 2006; Matějček, 2015; Loizou 2005) and on reflexion of humour in art (Klein, 2007). The aim of the research is to map specific situations of humour during art activities at kindergarten with the aid of a combination of qualitative methods of data collection and Mayring's Qualitative Content Analysis (Mayring, 2000, Uhl Skřivanová, 2011). The main research question was determined: "What humour can be observed in spontaneous and directed art activities of kindergarten?" In formulating the research findings, the following categories were identified: 1) manifestations of humour in the kindergarten that are not related to art activities; 2) humorous commentaries on creative activities; 3) visual form of humour in kindergarten; 4) art activity as a form of humour. The categories were further interpreted and specified for art activities of pre-schoolers. With the support of the interpretation of the research findings, contribution and potential of humour for art education in kindergarten were determined.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Výtvarná výchova
ISSN
1210-3691
e-ISSN
—
Svazek periodika
59
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
18-29
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—