Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Souvislosti mezi kvalitou reflexe výuky a teoretickou znalostí u studentů magisterského studia v předmětu Reflexe a hodnocení kvality výuky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F19%3A43955972" target="_blank" >RIV/49777513:23420/19:43955972 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Souvislosti mezi kvalitou reflexe výuky a teoretickou znalostí u studentů magisterského studia v předmětu Reflexe a hodnocení kvality výuky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Závažným problémem nejen pregraduální přípravy učitelů, ale celého učitelství, je mezera či „propast“ mezi vzdělávací teorií a praxí (Korthagen et al., 2011). V předmětu Reflexe a hodnocení výuky na FPE ZČU v Plzni usilujeme o přemostění uvedené mezery co nejužším propojením teoretických poznatků s praktickou reflexí výuky v předmětu Reflexe a hodnocení výuky (RHV). Tento předmět, který se týká všech studentů 2. ročníku navazujícího magisterského studia a navazuje na 2. ročník bakalářského studia, sdružuje do společného týmu vyučujících didaktiky z oborových kateder, pedagogy a psychology a má tedy transdisciplinární charakter. Vzdělávání v předmětu RHV vychází z předpokladu, že reflexe výuky od budoucích učitelů vyžaduje jednak intuitivní profesní orientaci ve výuce, jednak ale i potřebné terminologické, a tedy i teoretické znalosti k popisu, analýze a hodnocení kvality výuky. Vyplývá to z požadavku, aby profesní soudy o výuce (na rozdíl od laických), byly jak empiricky zakotvené, tak teoreticky průkazné (Slavík, Lukavský, Najvar, &amp; Janík, 2015). Tento předpoklad jsme ověřovali níže popsaným výzkumem. Cílem výzkumu je zmapovat některé ze souvislostí mezi prokázanými znalostmi teorie a terminologie a dovedností analyticky reflektovat výuku a hodnotit jí. Do výzkumu jsou zahrnuti všichni studenti 2. ročníku NMgr. Do předmětu bylo zapsáno 132 studentů, ale 8 studentů předmět nedokončilo, čili absolvovalo 124 studentů. Objektem výzkumu je jednak znalostní test, který tito studenti absolvovali v závěru semestru k prokázání znalostí odborné terminologie, jednak písemné reflexe výuky, kterou studenti vypracovali na základě hodnocení videozáznamu vyučovací jednotky. Studenti analyzovali kritické místo výuky (kurikula) a pokusili se o návrh alterací. Metoda kvalitativní analýzy textů (písemné reflexe výuky) je doplněna kvantitativní analýzou kategorizovaných dat (znalostní test). Komparace výsledků znalostního testu, který ověřoval používaný pojmový aparát, a obsahové analýzy písemných reflexí výuky směřuje k vyhodnocení souvislostí mezi studenty projevenou znalostí teoretického aparátu a dovedností empiricky přiléhavě rozebírat a hodnotit výuku. Výzkum byl založen na hypotéze, že vyšší úroveň teoretické průkaznosti analýzy výuky je provázena vyšší úrovní empirické přiléhavosti reflexe výuky.

  • Název v anglickém jazyce

    The Relationship between the Quality of Teaching reflection and the theoretocala knowledge of the Students of Masters degree in instructional quality reflection and evaluation.

  • Popis výsledku anglicky

    A major problem, not only for undergraduate teacher training but for whole teacher education is a gap between an educational theory and a practice (Korthagen et al., 2011). In a module called “Reflection and assessment of Teaching” (abbreviation RHV) taught at School of Education, University of West Bohemia we strive to bridge the above mentioned gap by as closest connection of the theoretical knowledge with practical reflection of teaching as possible. Educational module of RHV-Instructional quality reflection and evaluation is based on assumption that the reflection of teaching requires from upcoming teachers both, an intuitive professional orientation in teaching and the necessary terminological and theoretical knowledge in order to be able to describe, analyse and evaluate the quality of teaching. This result from the requirement that professional assessment on teaching (as opposed to layman assessment) are both empirically anchored and theoretically conclusive (Slavík, Lukavský, Najvar &amp; Janík, 2015). This assumption was verified by the research described below.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů